woensdag 19 december 2012

"fietsstraat"

Gent is trots. Trots op het feit dat het bestuur de eerste twee fietsstraten in België aangelegd heeft. Daar is al veel over gepalaverd. Voor de een wordt veel te veel toegegeven aan de fietsers, voor de ander kan het nooit genoeg zijn.

Feit is dat de "fietsstraten" in Gent niet echt gelukkig uitgevoerd zijn, als gevolg van het en-en beleid, waarbij het bestuur probeerde om iedereen tevreden te stellen. Zoals gekend, betekent dit meestal dat niemand tevreden is. Hopelijk verandert dat met de rood-groen-blauwe coalitie.

De cijfers die de stad publiceert, tonen aan dat meer en meer fietsers en minder en minder auto's hier langsrijden. Dat heet dan "positieve evolutie".

In de praktijk ervaar ik heel dikwijls dat de automobilisten ofwel niet begrepen hebben wat "fietsstraat" betekent ofwel moedwillig het principe negeren. Ik ben niet alleen met die ervaring.

Zaterdag reed ik weer eens stadinwaarts. Komende van het Keizerspark zag ik een eind voor me een fietsende papa met een kind op de aanhangfiets achter zich. Een tiental meter daarachter volgde een tweede kind (zes of zeven jaar). Toen ik de befaamde rode strook opreed, zag ik in mijn spiegel (ja, die zit op de bukker ook) een auto aankomen. Quasi zonder vertragen ging die voorbij de fietsers achter mij. Bij mij lukte dat niet: ten eerste moet je sowieso 1m vrij laten als je een fietser inhaalt en dat kan zo al niet in de Visserij en ten tweede mag je in een fietsstraat niet inhalen. Dat staat ook duidelijk aangegeven en dus rij ik daar een heel eind uit de kant. Die bestuurder had het niet zo begrepen en kwam op nog geen meter achter mij hangen. Dat haalde niets uit, dus werd het hele arsenaal aan agressieve uit-de-weg signalen bovengehaald: claxonneren, met de lichten knipperen, bijna tegen mijn achterwiel komen rijden.

Ik wees op het teken "fietsstraat" dat op de weg gespoten is, maar dat haalde allemaal niets uit. De man maakte zich steeds drukker. Nou ja, naar ik vernam zou je volgens de schepen van mobiliteit vriendelijk uit de weg moeten gaan... Waarschijnlijk is de man een keer hij uit de fietsstraat weg was als een dolleman beginnen rijden, om de verloren tijd in te halen.
Stoppen, daar wilde ik niet aan, want de kans was groot dat ik dan pas écht een slachtoffer van verkeersagressie 

Ik reed plusminus 25 km/u. De maximum snelheid is 30 km/u. Hoeveel tijd kun je verliezen over een  halve kilometer ?
Hoeveel dergelijke gevallen zouden voorkomen ? Hoeveel fietsers worden in zo'n "fietsstraat" aan de kant gedrumd door gehaaste automobilisten ? En waarschijnlijk zijn het net de minst gedisciplineerde die koppig verder gebruik blijven maken van zo'n route.

100 m verder loopt een parallelle weg (de Brusselsepoortstraat) waar auto's wel de normale regels kunnen volgen (normaal volgens autobestuurdersnormen) en waar zelfs 50 km/u mag gereden worden. Maar daar heb je de kans even te moeten aanschuiven, dus liever te snel rijden in een straat waar je in principe zelfs niet in mag als je er niet moet zijn. En dan boos zijn als er een fietser voor je rijdt.

3 opmerkingen:

  1. Altijd prettig zulke figuren. Stoppen heeft vaak geen enkele zin inderdaad. Als ze het begrip fietsstraat niet snappen, borden negeren en te hard rijden zijn het vaak geen mensen waar normaal een gesprek mee te voeren is. Heb echt een hekel aan zulke lui. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat dacht je van het opnemen van het kenteken en een klacht naar de politie sturen net wat je gezien hebt ?

    Een bekeuring kan hij niet krijgen, maar een vermaning misschien wel.

    Ik vind fietsers in gevaar brengen met je gedrag al verwerpelijk genoeg, maar geen rekening houden met de veiligheid van kinderen die zomaar rare capriolen kunnen uithalen eigenlijk een potentiele doodslagverdachte.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de eerste gelegenheid vraag ik eens na of dat wel kan bij onze politie. Het gedrag van de bestuurder was zeker ondermaats, maar als burger valt er weinig tegen te doen, vrees ik. Enkel de man op de situatie wijzen, zoals ik deed, en gewoon mijn weg vervolgen, maar dat haalde in dit geval niet veel uit.
      Tja, je zal overal wel zulke weggebruikers ontmoeten.

      Verwijderen