woensdag 5 december 2012

Het zoveelste bandenitem

Zeer populair bij alle fietsers: banden...

Pech voor wie met een Alleweder rijdt: de meeste velomobielen hebben achteraan een 26" velg, dus de meeste discussies over achterbanden gaan over die maat en vele daarvan zijn niet te krijgen in 20". Laat het nu net die achterband zijn die voor de aandrijving zorgt...

Nu staat de winter voor de deur. De PM schijnt het in die omstandigheden heel behoorlijk te doen, maar een mens moet vooruitkijken. Een band heeft niet het eeuwige leven en dan kan ik meteen denken aan een ideale winterband. Qua maat heb ik heel goede ervaringen met de huidige vette slof, dus het moet weer minstens een 50 mm worden. Meer mag ook, want binnen de achterbrug van een Flevobike Alleweder is er plaats zat voor de band. Aanlopen zit er niet snel in en ook naast de ketting is er voldoende ruimte.

Kwaliteitseisen zijn duidelijk voor woonwerkverkeer: in eerste instantie lekvrij rijden en dan volgt een zo lang mogelijke levensduur. Rolweerstand is een interessant gegeven op een droge weg. Een keer er modder of sneeuw ligt (ijs is ook goed), is het de weg die de grip bepaalt. Ik kan me voorstellen dat bij het ploegen door sneeuw de rolweerstand van de band er niet veel toe doet.
Een winterband is een band die optimaal presteert bij temperaturen rond en onder het vriespunt, bij sneeuw en ijzel. Omdat die laatste hier niet echt zoveel voorvallen, is een spijkerband ook niet zo ideaal, want op asfalt en gestrooide wegen schijnt zoiets niet echt goed te werken (de spijkers komen eruit). Een band met MTB-profiel of specifiek een winterband zijn dan beter.

foto van site Continental
Probleem: de meeste MTB-banden bestaan enkel in 26 (en 29)". BMX-banden zijn wel courant in 20" (ETRTO 406) te vinden, maar daar zit bijna nooit een antileklaag in en qua rolweerstand schijnen ze ook niet denderend te zijn. De noppen mogen ook niet te uitgesproken zijn, want dan slijt de band weer erg hard. Dat wordt dus zoeken. Iemand ervaring met zoiets ? Bijvoorbeeld de afgebeelde Conti (47-406).

En omdat de route voor een groot deel over een jaagpad loopt, mag ik rekenen op sneeuw en ijzel, waarbij niet gestrooid zal worden.

Moeilijk dus, vooral omdat je niet altijd vooraf weet hoe de weg erbij zal liggen en de band dus veel omstandigheden aan moet kunnen.

8 opmerkingen:

  1. Om mijn Alleweder had ik het jaar rond Big Apple. Werkt prima voor 99 %. (ook opvriezingen en niet te extreem veel sneeuw)
    Voor echte ijzel en dikke pakken sneeuw is de 20 inch Winter van Schwalbe. Iets meer of minder lucht er in maakt uit of de spikes de grond raken. Er komt een setje reserve spikes bij.
    Inmiddels al een hele lijn van noppen/spike banden aan het ontstaan, maar niet voor 20 inch idd. Velomobiel.nl heeft een behoorlijk voorraad 20 inch Winter en stuurt ze zo op.

    Ik doe het zonder noppen of spikes. Ben er altijd nog gekomen. Al moet ik door een sneeuwbult heen duwen. Beter dan 100-den kilometer niet vooruit te branden op noppen.
    http://bit.ly/SGcTwv

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu is het voornamelijk in een modderige dreef die ik niet kan vermijden behelpen: de PM achteraan slipt door, de voorwielen zoeken een spoor en glijden heen en weer. Daarvoor is een dieper profiel nodig, maar op asfalt betaal je daar dan weer de prijs voor. Ik zal maar een andere VM in huis halen, met een 26" wiel ;-)

      Verwijderen
  2. De ganse winter op noppen of spikes rijden om er maximaal 11 dagen per jaar ( schijnt gemiddelde te zijn ) echt iets aan te hebben lijkt mij ook niks. Uiteraard zijn die natuurlijk enkel voor sneeuw en ijs maar s'ochtens even sneeuw/ijs bandjes erom leggen vanwege het weer doe je ook niet snel.

    En de ( enige ? ) goede eigenschap van PM is nou juist goede grip. En die is breed ( 47 mm ) en in 20 inch verkrijgbaar.

    Ik vraag me ook af dat als je off road banden gaat moeten monteren er niet zowiezo teveel sneeuw ligt om met je VM op pad te gaan. Een VM is natuurlijk geen BMX of MTB.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou,pech: de PM in 406 schijnt niet meer gemaakt te worden. Die maat is in elk geval spoorloos verdwenen van de Vredestein-site. Ik dacht eraan omdat ik wat las over de Conti TopContact II Winter: schijnt heel behoorlijk te presteren bij lage temperaturen, maar alweer niet in 406 te krijgen. En de PM doet het behoorlijk. Nu ligt er een 54-406 achteraan, waar ik tevreden over ben, maar ja: niet meer leverbaar...

      Verwijderen
  3. Hallo Jan,
    Op asfalt rijden met spikes gaat best redelijk, de spikes komen er alleen uit als je heel hard remt. Ze slijten wel iets vlugger natuurlijk, maar zoals Quezzzt terecht opmerkt, je gaat niet even snel je spikes omleggen net voor vertrek. Ik rijd nu al een tijd ermee rond, de snelheid ligt dan misschien 3-4 km/h lager gemiddeld, maar een stukje zekerheid op de weg is ook wat waard. Ik passeer onderweg een aantal bruggen en spetterende watervalletjes, dan kan er zomaar een ijslaagje komen liggen bij veel vocht op de weg. De tempratuur hier is nou circa -8, het vriest al bijna 2 weken. Tot nu toe geen spijt van m'n spijkerbanden op de Strada, 2x Schwalbe Marathon Winter(42-406) voor, en een Suomi HC Winter (57-559) met 300 spikes achter en het is een noppenband.
    Mijn laatste afdaal recordsnelheid was 78,6 km/h en dat was op deze banden. Dus de rolweerstand zal misschien nog wel meevallen.
    Groeten, Adriaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Berustte het verdwijnen ( uit de online bestellijsten ) van de 20 inch PM niet op een misverstand ?

    Ik meende zoiets gelezen te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee. Ik ben bij de bron te rade gegaan: de site van Vredestein. Daar staat de PM in 406 niet meer tussen.
      http://www.vredestein.com/two-wheel-tyres/tour-trek-city/excellent-line/moiree/specifications/

      Verwijderen
    2. Hmm, ik keek vandaag nog eens op de Vredesteinsite. Als je rechtstreeks de banden bekijkt, vind je geen 406 meer, maar indien je in de catalogus bladert, staan er toch behoorlijk wat in. Niet echt transparant, dus. Daar vond ik de Desert Wolf tussen. Die wil ik wel eens proberen in de winter.

      Verwijderen