maandag 3 december 2012

Veerpootmiserie (vervolg)

Gisteren probeerde ik met het verwarmen van de veerpoot met een verfstripper. Tevergeefse moeite: het deed niets, helemaal niets.

Ik legde het onding dan maar opzij, wegens andere geplande activiteiten en dacht na over mijn opties.

's Avonds heb ik het dan weer op een puur mechanische manier aangepakt: ik nam een 4,5 x 60 mm spaanplaatschroef en zaagde daarvan de kop af. De schroef werd in een boorverlengstuk geklemd en dan in het stuk plastic dat ik op de bodem van de veerpoot zag zitten gedraaid.


Meteen kwamen de plastic huls en veer uit de poot. Opgelost.

Ik vond echter verder niets dat de blokkage kon verklaren, dus heb ik het geheel weer in elkaar gestoken en op de fiets gemonteerd, want vandaag moest ik er weer mee op de baan. Er was geen tijd om verder uit te meten en te zoeken. Misschien is de veerpoot (binnen- of buitendeel) vervormd door de klap, misschien klemt het polyurethaanbuisje. Geen idee. Binnenkort moet het geheel dus weer uiteen. Moeilijk, want enerzijds moet eFAW elke dag veilig gebruikt kunnen worden en anderzijds loopt er een schadeclaim en zou ik mijn tijd niet moeten steken in het oplossen van een defect dat door een ander veroorzaakt is.

De boel is dus weer geassembleerd, maar veert nog steeds niet.

5 opmerkingen:

  1. Ik zou 2 nieuwe poten monteren, en als zodanig als ontvangen schade opgeven.

    Niet 1 nieuwe poot omdat je anders wellicht verschillen kunt verwachten in vering/demping aan 1 kant.

    Ik meen een keer gelezen te hebben dat die veerpoten niet heel duur zijn. In velomobieltermen gezien is het een massaproduct.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kostprijs van één veerpoot volgens expertiseverslag: € 185 ... Het zijn niet dezelfde als de recente. Mogelijk kunnen de nieuwe er ook in, maar dat moet ik nog bekijken.

      Verwijderen
  2. Nieuwe veerpoten voor een Quest kosten 125EUR/stuk. Voor een AW zal de prijs niet veel schelen, een nette oplossing waarmee je weer 100kkm verder kan. Langs de andere kant, als je't voor een paar tientjes kan repareren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteravond haalde ik de rubbermof los en druppelde wat olie in de veerpoot. Vanmorgen zat er toch wat beweging in. Het verschil tussen links en rechts blijft wel groot en een echt grondige revisie zal dus nodig zijn.

      Verwijderen
  3. Na de winter was er bij mijn oude Quest ook een poot vast komen te zitten, die is na een smeerbeurt (via opening in draadeinde) en een paar uur rijden terug volledig losgekomen.
    Goed en slecht nieuws als je iets via een verzekering kan recupereren:
    uit mijn ervaring met auto-expertises weet ik dat het gebruikelijk is dat voor aan slijtage onderhevige delen (banden, uitlaat...) maar de helft wordt uitgekeerd. Langs de andere kant is het wel zo dat jouw probleem (onbalans) niet zal opgelost zijn door één veerpoot te vervangen. Dus zou je twee poten kunnen claimen, om er mogelijks maar een volledig terugbetaald te krijgen (2*50%).

    BeantwoordenVerwijderen