woensdag 24 juli 2013

Ribbelstroken (2)

Bijna veertien dagen geleden daverde ik zowat van de fiets. Je mag dat letterlijk nemen, want de oorzaak was de nieuw aangebrachte ribbelstroken. Conflicten tussen groepen "wielerterroristen" en andere fietsers werden ingeroepen als de aanleiding hiervoor. De stroken troffen in de praktijk vooral alle andere fietsers (en rolschaatsers en skeelers).

Ik was zeker niet de enige die protesteerde: er werd in de Vlaamse pers ruimschoots aandacht aan besteed en ook de Fietsersbond schoot in actie. Vorige week werd in allerijl een vergadering belegd met een aantal partijen, waaronder de Vlaamse minister voor mobiliteit en de Fietsersbond.

Het resultaat was een typisch Belgisch compromis: er komen - minstens voorlopig - geen nieuwe ribbelstroken en op het ondertussen beruchte jaagpad langs de Schelde werden de één week oude stroken smaller gemaakt, zodat een "vrije doorgang" erlangs mogelijk werd voor individuele fietsers.

Vooraf was de Fietsersbond op de hoogte gebracht: naast gewone bukkers bestaan er ook nog bakfietsen, kinderkarren, trikes, velomobielen, ... die allemaal een veel bredere wielbasis hebben. Daar zou rekening mee gehouden worden, want de vrije strook zou 80 cm bedragen.

Nu de realiteit. Ik parkeerde eFAW gisterenmorgen netjes in de "vrije" strook. Let vooral op het linkerwiel!



80 cm: dat betekent nauwkeurig mikken. Ofwel heb je met minstens één wiel prijs doordat je op de ribbels terechtkomt of nog veel erger: je  buitenste wiel schiet van het asfalt de berm in!



Je ziet ook hoe er "gefoefeld" werd om aan die vrije strook te raken: over de lengte van de snelheidsremmer werd de berm wat gemaaid. Aangezien planten de neiging hebben te groeien, zal het niet lang duren eer de strook naast de ribbels weer smaller wordt.
Aan het bord te zien, zijn er nog ontevreden fietsers.



Ik testte dan maar meteen de effectiviteit van de ribbels, door er de ene keer met het linkerwiel over te rijden, dan weer eens met het rechterwiel en dan weer midden op het pad, telkens aan ongeveer 30 km/u. Het resultaat: behoorlijk luidruchtig, maar de vering vangt veel op (en de spanzitting ook). Waar ik met de Kobra zowat uit het zitje vlieg - maar gelukkig ruimte genoeg heb om naast de ribbels te rijden - kan ik er met de Alleweder zonder vertragen over.

Waarom konden die ribbels niet meteen weer verdwijnen? Dit is te gek voor woorden: de aanleg ervan zal wellicht een aardige som gekost hebben, terwijl iedereen klaagt over krimpende budgetten, en het resultaat kende de verantwoordelijke overheid al vooraf, aangezien in 2009 al eenzelfde "experiment" uitgevoerd en teruggefloten werd in Hamme. Was dit het initiatief van een einzelgänger die kort van memorie is? Of een nieuwe poging van iemand die vindt dat hij, tegen alle anderen in, toch gelijk heeft? Sommigen suggereren dat de burgemeester van Gavere achter de ingreep zit (mocht dat zo zijn, dan mag hij er zelf dagelijks over fietsen: we kunnen ze misschien voor zijn oprit laten aanleggen). Uiteraard zullen we dit nooit weten. 
Een "vrije strook" van 80 cm is duidelijk te weinig, maar meer kon wellicht niet, want dat zou neerkomen op volledig verwijderen van de stroken. Waarschijnlijk werd dat dan weer beschouwd als gezichtsverlies.

Het pijnlijkste is dat vooral kinderen hier last mee krijgen: zijn ze groot genoeg om zelf te fietsen, dan moeten ze er bij de ribbelstroken hun aandacht bij houden. Het stuur stevig vasthouden is de boodschap of je kunt tegen de vlakte gaan. Of ook: een jong gezin op fietswandeling, met een kleintje gezellig slapend in de fietskar.


Je kunt je al voorstellen wat er gebeurt als de fietskar over die stroken rijdt... Ernaast kan niet of het moet echt stapvoets gebeuren. Is er ook maar één voordeel aan die ondingen?

15 opmerkingen:

  1. Weer duidelijk een vorm van prestige die behouden moet blijven, zoals zo vaak. De vrije ruimte had uiteraard minimaal 1 meter breed moeten zijn!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een actie houden en een wals huren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dan nog de functie van die ribbelstroken als er nu toch een vrije doorgang is gecreëerd?

    Het was toch bedoeld om snelle fietsers af te remmen....?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, om te beginnen remmen die stroken de snelle fietsers *niet* af: hoe sneller je erover rijdt, hoe minder last je ervan hebt. Verder was het niet de bedoeling om individuele snelle fietsers af te remmen, maar groepen trainende wielrenners - het beruchte "Scheldepeloton".

      Verwijderen
  4. Dat is het typische Vlaamse beleid: wat we zelf doen, doen we nog slechter. Die nu 80 cm ruimte is veel te weinig, zeker daar ze echt vanop de kant hebben gemeten. Indien nodig het gras weg geschraapt, de betonnen boord mee gemeten (waardoor dus een voeg ontstaat midden de vrije ruimte) of er staat een vangrail vlak naast de 80 cm, iets waar je met een bakfiets, fietskar, velomobiel, .. veel te gemakkelijk aan kan blijven hangen.

    Met mijn Grasshopper of flite over de ribbels is ook geen probleem, de vering vangt veel op. En ik voel telkens maar 1 wiel, omdat de wielen nagenoeg gelijktijdig elk hun ribbel nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik verwacht vooral problemen in de winter (die stroken zullen heel glad zijn en in het donker minder zichtbaar/in te schatten)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op mijn dagelijkse w-w route door Pernis zijn eerder dit jaar ook drempels aangebracht op het fietspad 'om de snelheid uit het verkeer te halen'. Die drempels zijn nog erger dan deze ribbels (zie mijn blogje voor een fotoimpressie). De reden voor de drempels: het kaarsrechte fietspad komt langs een speeltuin waarbij er ook een toestel aan de overzijde van het fietspad is geplaatst. Wie dit verzint... Mijn klachten bij de gemeente en via de Fietsersbond hebben tot nog toe tot niets geleid. Ik fiets nu maar om, ik weiger er overheen te hobbelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is vreemd Jan....in een Nederlandse krant ( volgens mij wel een serieuzere krant ) stond een heel artikel van 2 pagina's over deze Vlaamse "Peletonrammelstroken" en wie er verantwoordelijk voor was. Dat was in ieder geval een vrouw....

    Die ribbels hebben wielerbonden in woede doen ontsteken en Vlaamse wielergrootheden in actie gebracht tot op Europees niveau aan toe ( nu ja Brussel is ook niet zover weg he :-)) Men bracht het zo dat als dit gemeengoed wordt op jaagpaden e.d. er straks geen Belgische wielerkampioenen meer zullen zijn, en dat met zo'n grote sport in Belgie. Diegenen die ze plaatste staat dus onder serieuze druk en niet alleen van de plaatselijke wielerclubs die er last van hebben....het wordt gezien als een aanval op de hele wielersport !

    Die mevrouw - iets met provincie of landsdeel - die ze liet leggen, ook echt gericht tegen wielerterroristen heeft nu al gezegd dat ze weer gaan verdwijnen....jaja.

    Ze zegt zelf omdat men heeft ontdekt dat onder meer gehandicapten op 3 wielige fietsen en gezinnen met bakfietsen er ook heel veel hinder van hebben. Aan velomobielen zal ze wel maling hebben want die vallen vast ook onder de noemer "fietpadterrorist" Alzeker als ze een WAW ook maar stilstaand ziet....

    Dus Jan....geduld...de EU en machtige wielerlobbies dalen neer op verantwoordelijken en ze zullen uiteindelijk geen keus hebben ze weer te verwijderen. Dat wil niet zeggen dat ze geen andere snelheidsreducerende maatregelen mogen nemen ( slingerbochten/rotondes ??) die andere fietsers niet uitsluiten daar te kunnen rijden maar zo mag het niet van Europa.

    Soms is die Europese Unie zo gek nog niet, vooral als ze overheden terugfluiten met dingen die niet kunnen. Het mag dan een megalomane geldverslindende burocratie zijn, sommige eurocommisarens doen verdomd krachtig en goed werk die landen op zich niet voor elkaar kunnen of willen krijgen. ( en dan heb ik het niet over zulke kleine onbeduidende zaakjes ;-))




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met hetzelfde gemak is er een of andere Eurocommissaris die zulke ribbels in de ganse EU invoert..

      Aangezien tegenwoordig zo ongeveer elke kilometer fietspad al wordt aangelegd "met Europese subsidie" zal dat nog wel kunnen ook...

      Verwijderen
    2. Is dat krantenartikel ook online te vinden? Ik ben benieuwd hoe ze hier bij onze noorderburen tegenaan kijken. Die dame zou Hilde Crevits kunnen zijn: Vlaams minister van mobiliteit. Zij is erin tussengekomen, maar het initiatief voor het aanleggen kwam van de administratie die de waterwegen beheert (en de jaagpaden die daarlangs liggen). Vorige week, de dag na de aanleg, was er een dame van die dienst (NV Waterwegen en Zeekanaal) die vol trots aankondigde dat ze dit systeem wellicht zouden uitbreiden naar vele paden... Of hoe administraties elkaar tegenwerken en vooral niet overleggen.

      Verwijderen
  8. Wat voor materiaal is het? Gewone witte markeringsstrepen, maar dan 5 lagen dik?

    Hoe dik zijn die dingen eigenlijk?

    Ik zou zeggen: stukje pro-actief burgerschap: even langs bij de ijzerhandel; daar hebben ze wel van die taaie staalborstels. Accuboor mee en streepjes opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dikte: naar schatting een goeie cm. En wat dat pro-actieve betreft: daar zou je wel even zoet mee zijn. Per "ribbelstrook" liggen een tiental van die dingen en ze zijn om de kilometer aangebracht over een afstand van ongeveer 35 km.

      Maar de Fietsersbond en andere fietsorganisaties zitten vandaag alweer samen met de verantwoordelijken voor die ondingen. We kunnen maar hopen dat ze weer verdwijnen.

      Verwijderen
  9. Ik blijf een tegenstander van de ribbelstroken (symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aan te pakken), maar ik moet nu wel toegeven dat die stroken niet veel inhouden. Ik ben er gisteren overgereden (geveerde Greenmachine) en ik ken persoonlijk veel fietspaden die slechter liggen en meer schokken veroorzaken dan deze stroken. Toegeven van fouten is natuurlijk onbestaande, dus de stroken volledig weghalen zal wel niet gebeuren voorlopig...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, moeilijk thema... wat ik terug mocht ondervinden laatst (woon werkverkeer met fiets 40km h/t) dat een bende MTB'ers op me afvloog en ik door te roepen en volledig af te remmen een aanrijding kon voorkomen. Ik word dat asociaal gedrag zo beu als iets...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je begrijpen. Of die ribbelstroken iets zullen veranderen aan dat gedrag, dat is een andere kwestie. Een logische werkwijze lijkt me dat je op een objectieve manier een analyse maakt van het probleem (aantal voorvallen, frequentie, tijdstip, ...) en op basis daarvan een adequate oplossing uitdenkt. Nu lijkt het eerder nattevingerwerk van één individu, waarbij niet aan de consequenties gedacht werd.

      Verwijderen