zondag 22 maart 2015

Misrekening

Dinsdag was een mooie dag met een frisse start: toen ik kort na 7u vertrok, lag de temperatuur net boven het vriespunt. De Orca reed weer topless en het miniviziertje deed prima werk.
In de loop van de voormiddag klaarde het al snel op en de temperatuur steeg gestaag, tot zo'n 16° C. Dat betekende dat de terugrit erg aangenaam was. Je voelt gewoon de lente in de lucht.

Voor woensdag werd gelijkaardig weer voorspeld, maar met enkele variaties: het zou 's morgens toch wat minder fris zijn en de nevel kon wat langer blijven hangen. Dat leek ideaal om de Kobra nog eens te gebruiken.

De lichte nevel bleek toch eerder dicht te zijn, zodat mijn (fotochromatische) bril besloeg. Ik draag graag een bril, omdat die tocht en vuil uit mijn ogen houdt, maar als de mist erop neerslaat, valt er niet veel meer te zien. De bril werd dus weggeborgen.

Gewillig poserende Valenteyn Kobra

Ik heb nog niet nagegaan in hoever de Sigma BC 12.12 correct werkt, maar het ging vooruit: op een gegeven moment zag ik 41 km/u op de teller verschijnen en gedurende meerdere kilometers lag de snelheid boven de 38! Zo'n open ligger kan toch ook wel goed vooruit gaan.

Helaas: in de namiddag bleek de misrekening. Die beloofde 16° C moest verdeeld worden over 8° in de voor- en 8° in de namiddag... bummer.
De wind was ook nog eens aangewakkerd en toen ik op het jaagpad kwam, wist ik meteen waarom het 's morgens zo vlot ging: nu had ik die noordooster tegen. Ik haalde bij momenten geen 25. Bovendien was het koud, echt koud. Waarom stond die Orca thuis en niet op het werk? Dat was een pak aangenamer geweest...
De bio-shifter kwam eraan te pas: de ketting moest vooraan op het kleinste blad, want anders raakte ik de bruggen niet op. Er zit geen derailleur vooraan, dus de ketting moet manueel verlegd worden. Tegen dat ik thuis kwam, was ik uitgeteld.

Enfin: de Kobra heeft vorige week toch weer 44 km gebold en hij doet dat helemaal niet slecht.

4 opmerkingen:

  1. Mooi: "Die beloofde 16° C moest verdeeld worden over 8° in de voor- en 8° in de namiddag." :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cijfers kunnen bedrieglijk zijn, zoals: de statisticus (die niet kon zwemmen), waadde door een riviertje van gemiddeld 30 cm diep en verdronk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afvoer van lichaamswarmte door langsstromende koude lucht is koud :-)))

    Dat is inderdaad een enorm verschil met de velomobielhuid die zulke afkoeling helemaal buiten houdt en je in een velomobiel romp je omgeving opwarmt met de restwarmte van je arbeid.

    Wel leuk om te zien dat dat oude frame dat ergens hing/lag weer in volle glorie hersteld is, goed rijdt en gebruikt wordt.







    BeantwoordenVerwijderen
  4. Donderdagochtend rond 6 uur toen we begonnen te werken (in de fabriek) kloeg mijn collega over de woensdag: er was 15 graden voorspeld en het was nauwelijks 8 geweest en er stond een strakke wind.
    Ik, die niet goed geslapen had, beet hem toe: 8 in de voormiddag en 8 in de namiddag maakt 16 en wie is er met de fiets en wie met de auto? En waait het bij je binnen misschien?
    Toen werd het plots heel stil.

    BeantwoordenVerwijderen