woensdag 1 juli 2015

Waarom ik met de Orca niet in de stad rijd

Een Orca - en zeker een E-Orca - wordt verkocht als "de ideale stadsvelomobiel". Dat klopt ook: wendbaar, relatief kort en in de ondersteunde versie makkelijk weer op tempo te krijgen. Zo kan ik nog wel wat redenen bedenken.

Maar toch: ik rij amper met mijn E-Orca in of door de stad. Tijdens de afgelopen CV werd die vraag me dikwijls gesteld: "waarom niet?". Het antwoord had ik niet direct klaar en tijdens de 200 km durende terugrit vanuit Venray had ik alle tijd om mijn gedachten erover te laten gaan.

Waarom niet? Ik kan me voorstellen dat dit in een gewone stad geen probleem is, zo lang je het angstzweet niet uitbreekt bij mogelijk vandalisme. Maar: ik woon in Gent en Gent is geen "gewone" stad, in die zin dat het een internationaal vermaarde historische stad is met navenant veel toeristen. Dat is leuk voor de neringdoeners, zoals hoteluitbaters, restauranthouders en dergelijke, maar het betekent dat je met een velomobiel overal en altijd aangestaard en nagewezen wordt alsof je van een andere planeet komt.



Zodra je ergens stopt, wordt je nog maar eens bekogeld met allerlei vragen, die je al honderden keren beantwoordde. Natuurlijk wil iedereen dat bijzondere ding ook aan de binnenkant bekijken en vaak betekent "bekijken" dat mensen er niet af kunnen blijven. Dan mag ik weer de spiegels bijstellen (in het beste geval) of vertellen dat dit geen demo-fiets is en dat het echt niet beleefd is om er zomaar in te stappen ("dan moet je dat ding hier maar niet zetten").

Gent is ook, naar Belgische normen, een grote stad (pakweg 250.000 inwoners) en om de haverklap kom je weer een wijsneus tegen die verkondigt dat zoiets bijzonder gevaarlijk is en dat het verboden zou moeten worden. Of dat je verplicht een helm zou moeten dragen of ...
Nu zijn de meesten wel vriendelijk en simpelweg nieuwsgierig, maar meestal hou ik niet van die eeuwigdurende vragen. Mensen continu afschepen met "sorry, nu even niet" of doen alsof je ze niet ziet, da's niet mijn stijl, maar er is ook niet altijd de tijd om uitgebreid en vriendelijk te antwoorden.

Daarenboven rijden in Gent trams en die hebben sporen nodig. Daarbij ligt het historische centrum vol kasseien, want dat oogt authentiek.
Tramrails tussen kasseien en een driesporig voertuig, dat is geen optimale combinatie. Je moet dan een route uitdenken die de tramroutes vermijdt. Soms lukt dat, soms niet. Noem het intellectuele luiheid, maar als ik de Trek of Birdy neem, heb ik dat probleem niet.

Dat is dus waarom ik meestal niet met de E-Orca naar het centrum (of erdoor) rijd. Wel indien het continu regent, maar dan heb je ook veel minder volk op straat en dus kun je ongestoord je gangetje gaan.

Indien ik aan de andere kant van de stad moet zijn, is het trouwens meestal sneller (niet korter) om rondom te rijden: minder kruispunten, minder voorrang verlenen en een velomobielvriendelijker wegdek. Daardoor kan het gemiddelde een pak hoger zijn, wat ruim opweegt tegen de langere afstand.

Conclusie: wil ik het velomobielrijden promoten (of gewoon wat showen), dan gebruik ik de Orca in de stad, maar indien ik efficiënt boodschappen wil doen, neem ik meestal een andere fiets.

3 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Als mensen beginnen met "gevaarlijk" en "vlaggetje" dan ben ik gauw weg. Ze hebben dan geen echte interesse maar reageren primair op het is "raar" en het verstoort mijn gewone doen, dus "het" moet weg en dat kan alleen als het verboden wordt. Een parkeerzeiltje helpt tegen nieuwsgierige vingers. Verder wil ik ook het ligfietsen promoten dus als mensen echt geïnteresseerd zijn neem ik wel eens de tijd, maar nu ik de fiets langer heb ben ik er ook wel eens klaar mee. Meestal zeg ik dan zoiets: ik ga nu weer verder, ik heb nog 100 kilometer voor de boeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar, in Frankrijk, kwam een zeiler me uitleggen dat ze helmen zouden moeten verplichten in die gevaarlijke dingen en bij uitbreiding bij alle fietsen. Ik gaf hem helemaal gelijk en ging dan verder, dat helmen moeten gedragen worden naarmate statistisch aangetoond kan worden dat de kans op hoofdletsel groter is, dus nog meer voor voetgangers, nog meer voor automobilisten en meest van al in huis. De meneer is snel verder gelopen... (trouwens: op een zeilboot heb je een giek en dat is bijzonder gevaarlijk voor het hoofd).

      Verwijderen
  2. Ik vind het over het algemeen wel meevallen, maar misschien geil ik een beetje op de aandacht :-). Ik heb soms lol om over de Zaanse Schans, door Volendam of naar Marken te rijden. En het aantal negatieve mensen vind ik heel klein. Door Amsterdam rijden, geen probleem, maar ik zoek inderdaad wel een beetje mijn route uit.

    BeantwoordenVerwijderen