maandag 12 oktober 2015

Productie van een minivizier

Het minivizier is niet echt nieuw. 


Wat volgt, zijn de details over 'how to'.

Hoe maak je een minivizier voor o.a. een Orca

Om te beginnen: het uitgesneden model komt van bij Fietser.be.



De zuignappen werden geleverd door Flevobike.



Ze gebruiken die al voor het schuimdek en recent ook voor de 'lichtvin' die ik uittest.



Mijn inbreng beperkte zich tot het combineren van het vizier met de zuignappen en er zo iets van te maken dat op de Orca prima blijkt te functioneren.

Wat nog rest, is het in vorm brengen. Bij het eerste exemplaar gebruikte ik een verfstripper met een smalle blaasopening, waarmee het polycarbonaat rechtstreeks verhit werd. Nadien werd het vizier, in concreto de lippen waar de zuignappen in zitten, met de hand in de juiste vorm geplooid. Dat was een vrij ruwe methode: zowel de tijd voor het verwarmen als het buigen gebeurde op het gevoel.



Ronny vroeg me om ook voor hem zo'n vizier te maken. Fietser.be bezorgde me de basis en een suggestie om het professioneler aan te pakken. Die methode had Brecht zelf nog niet getest, maar het leek me wel de moeite.

De benodigdheden:

  • een machineklem (staal)
  • een eind staalplaat
  • een middel om dit te verhitten
De klem heb ik al jaren.



Die mag niet uit hout of plastic gemaakt zijn, om evidente redenen.
Dat eind staalplaat (1 mm dik) lag ook ergens rond te slingeren. Veel hoeft het niet te zijn.



Verhitten deed ik met diezelfde verfstripper waarmee ik het eerste vizier direct bewerkte.



Het is een goedkoop model, dat volgens de handleiding de lucht verhit tot 580° C.

De werkwijze

  • Verhit het stuk staal
  • Leg het polycarbonaat op de smalle kant en oefen druk uit. Niet teveel.
  • Wacht af tot je voelt dat het materiaal soepel wordt.
  • Plooi het tot het de gewenste hoek bereikt.
  • Lukt het niet meteen, verhit het staal dan opnieuw en ga verder.

Het resultaat

Een kaarsrechte vouw in het vizier.


Omdat het soepel materiaal is, hoef je het vizier zelf niet te vormen. Dat gebeurt op het moment dat je het plaatst.

Het leuke is dat dit een heel compacte en lichte versie is, die op zowat elke velomobiel moet passen. Gaat zeker ook op een Quest of Strada, want dat probeerde Fietser al eens op hun demomodellen.

2 opmerkingen:

  1. Ja zo kan het ook.
    Pas geleden nog een paar hoekstukjes gemaakt voor wat extra afdichting op de Milan.
    Ik gebruik meestal een aansteker om het te buigen maar dit is een stuk rechter.
    Op school heb ik het ooit geleerd met een gloeispiraal welke in een soort gleuf lag van een soort van bankschroef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stuk verhit staal is de thuisversie van wat je op school gebruikte ;-) De essentie is dat je enkel op de plaats verhit waar geplooid moet worden, zonder het materiaal te verbranden of te doen smelten. In dit geval was het 'trial zonder error', maar met verbeteringen.

      Verwijderen