zondag 22 mei 2016

Schwalbe Shredda en Conti TourRIDE op de E-Orca - evaluatie

Bij 24.600 km werden de Schwalbe Trykers op de E-Orca vervangen door Shredda vouwbanden (40-406). Achteraan kwam op datzelfde moment een Conti TourRide 47-406 te liggen.

Ondertussen legde ik met die banden 4000 km af. Ik meen dat er ondertussen voldoende ervaring is om er wat over te kunnen vertellen.

Conti TOURRide 47-406

Om te beginnen is dit een spotgoedkope band: 11,80 euro. De band doet zijn werk zoals het hoort: onopvallend, zonder enig probleem. De enige bemerking is dat hij op een vochtig wegdek af en toe durft door te slippen, maar dat had ik eigenlijk al met elke band. Da's ook niet moeilijk: de ondersteuning zorgt ervoor dat de achterband bij het aanzetten tot 250 W extra te verwerken krijgt.

Aan het profiel te zien, zal die heel wat kilometers meegaan.


De Conti toen die er pas op lag
4000 km later

Schwalbe Shredda 40-406 vouwband

Ik zocht naar een vervanging voor de Schwalbe Trykers, die de voordelen van die band zou bezitten, maar liefst minder kwetsbaar. Omwille van de vele enthousiaste commentaren van andere velomobielrijders, bestelde ik een setje Shredda's.

Op 4000 km had ik hiermee nog geen enkel lek. Dat is natuurlijk prima, zeker voor een band met een (relatief) matige lekbescherming. Qua rijcomfort doen ze niet onder voor de Trykers: stil, trillingsvrij en met een prima zijdelingse grip. Het rijgedrag is dus helemaal zoals ik hoopte. Wel lijkt het loopvlak al behoorlijk afgesleten. Waar ik met de Trykers zowat 8000 km haalde, lijkt 6000 hier het maximum te worden. Wel nog even afwachten wat het reële totaal zal zijn.


Fabrieksfoto van de Shredda (let op het profiel)
Een beter deel van het loopvlak na 4000 km
Zelfde band, zelfde moment

Economisch aspect

De Shredda's - in vouwversie - zijn behoorlijk prijzige banden. Een Tryker kost (bij bike24.de) zowat 20 euro; de Shredda betaal je 33 euro. Als die dan ook minder lang meegaat, loopt de kilometerkostprijs aardig op: grofweg 0,5 cent per kilometer (6000 km) voor de Shredda tegenover 0,25 cent voor de Tryker (8000 km).
Voor wie de velomobiel in de vrije tijd gebruikt, maakt dat weinig uit, maar voor woon-werk verplaatsingen, waarbij het economische aspect toch ook meetelt, wordt het toch wel duur.

Anders gesteld: de achterband kost één derde van een voorband (waarvan je er dus twee nodig hebt) en gaat waarschijnlijk drie keer zo lang mee... Als die schatting klopt, bedraagt de kilometerkostprijs voor de Conti iets meer dan een 0,05 cent! Jammer genoeg bestaat die niet smaller dan 47 mm. Dat past dus niet vooraan op de Orca. Ik weet ook niet hoe die band zou presteren als voorband.

De vergelijking gaat niet helemaal op: de Shredda's zijn vouwbanden en die zijn altijd duurder. Dezelfde band in draadversie kost hetzelfde als de Conti. Blijft natuurlijk het verschil in levensduur, maar het lijkt me wel het proberen waard, ondanks de - volgens anderen - iets mindere performantie.

Besluit

De Conti TourRIDE doet perfect wat hij moet doen. Prima tractie, voldoende comfort, weinig slijtage, geen lekken en dat voor erg weinig geld.
De Schwalbe Shredda's horen eerder in de categorie 'close, but no cigar': goede grip, amper rijgeluiden (iets meer dan de Trykers), betrouwbaar, maar ze slijten wel hard.

7 opmerkingen:

  1. En dan heb jij nog geen last van dat je je banden kan weggooien lang voordat het profiel versleten is omdat de wangen weggesleten zijn :-))

    Jij als kilometervreter met electrische (hulp)tractie aan normale velomobiel kruis snelheden hebt ook waarschijnlijk helemaal geen rationeel verdedigbare nood aan wat anders dan banden die langzamer slijten. De iets hogere rolweerstand wordt immers gecompenseerd door je e-motor bij accelereren, op snelheid merk je er nauwelijks iets van.

    Blijft het veercomfort. Maar ook dat blijkt niet zo'n belangrijk punt, als ik zo lees rijdt de meerderheid met beenharde kart achtige "vering" rond omdat het "sportiever" ( directer ) aanvoelt. Wellicht geeft het de sensatie sneller te rijden.

    Ik gruw van dat geklapper en gestoot maar ben slechts een enkeling lees ik wel. En moet dus versleten bandwangen accepteren :-))

    1 voordeel toch : bij een snelle bocht in mijn route ligt nogals eens een laagje modder ( na regen ) waarbij de 47 mm Marathon of 55 mm Big Apple plus hardere achterbanden ( allebei draad ) de grip verliezen en ik tegen moet sturen. Daarbij bestaat de kans dat als grip plotseling terugkomt de velomobiel kantelt. Op 2 wielen rijden na grip hernemen doet ie ook wel regelmatig, maar niet in alarmerende mate.

    Met de 60 mm Supermoto ( vouw ) blijft dat helemaal achterwege. Soepeler en zachter. Veert oneindig veel zachter en comfortabeler. En veel meer grip. Maar 0 lekprotectie.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, de prioriteiten voor en achter verschillen duidelijk. Omdat een bandenwissel vooraan vlot gaat (3 minuten is haalbaar), moeten de voorbanden niet absoluut lekvrij zijn. Bij een Quest is dat wel even lastiger. Achteraan hou ik ook niet van banden vervangen: meer werk (maar nog steeds goed te doen). Vooraan is zijdelingse grip van groot belang: hoef je niet zo sterk te vertragen in bochten (waardoor de banden weer sneller slijten). Trillingsdemping vind ik ook belangrijk: veel klinkers en ruw beton. Door het bredere spoor is de neiging om op twee wielen te gaan ook veel minder. Daar maak ik me weinig zorgen om.

      Verwijderen
    2. Bandenwissel is bij een Quest niet echt lastiger. Je schuift gewoon een buitenband met binnenband erin in 1 keer in de wielkast. Ventiel door het ventielgat en de band, tijdens het ronddraaien van het wiel, erop leggen. Gaat echt in 1 beweging.

      Verwijderen
  2. Ik deel je ervaring met Continental. In het verleden wel vaker gebruikt. Recentelijk op mijn DF-xl heb ik pas de Conti 26 inch 42 mm Sport Contact eraf gwhaald. De eerste laag was na >13000 km doorgesleten. Hij zou best nog langer hebben kunnen gaan maar wil het 1e lek niet afwachten. Idd de grip valt soms tegen. Zeker voor zo'n brede band om 4 bar. Niks onoverkomelijks. Een redelijk snelle, betrouwbaar band met lange levensduur dus.
    Conti voor is bij de DF minder. Ondanks het slijtvaste loopvlak lukt het me niet meer dan 4000 km mee te doen. De schuine stand van de wielen zal daar debet aan zijn denk ik. Sporing is OK. Bijna 0.
    Ben nu bij toeval met Vredestein terecht gekomen. Een 'oudje' de S-lick. Doet het wonderwel goed achter tot nu toe Loopt lekker licht. Betrouwbaarheid en levensduur? Geen idee.

    De Schredda' zijn na een bijzonder korte periode (lek op lek) onder de Q-xs van Marloes naar de omgespaakte(20 inch) Radicalkar verhuist. Daar komen ze prima tot hun recht. Comfortabel, lichtlopend onder weinig belasting. Ik verwacht dat ze daar niet meer onder vandaan komen. Idiale band voor dat doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de zichtbare slijtage van de Shredda's op de foto eigenlijk wel meevallen en verwacht dat 8000 km zeker moet kunnen. Ik had bij mijn eerste Shredda's pas na 8000 km mijn eerste lek. Daarna nieuwe omgelegd en na bijna 8000 km al bijna 8x lek gereden, het kan verkeren. En ja ze zijn iets duurder, maar comfort en extra snelheid is ook wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ik de enige die niet kan rekenen?
    33 euro delen door 6000 geeft bij mij 0,55 cent. een bedrag waar ik nog wel mee kan leven. :-)

    groeten

    Maarten Bos
    Strada 181

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maarten, je kunt wel degelijk rekenen, hoor. Klassieke fout: komma verkeerd gezet :-( 't Is verbeterd. Bedankt voor de opmerkzaamheid.

      Verwijderen