vrijdag 26 februari 2010

onderhoud en aanpassingen

De Sigma fietscomputer was deze week geleverd. Zoals ik wist, was de kabel te kort. Sigma levert de basis met kabels van 90 of 120 cm, maar bij de computer zit telkens eentje van 90. 120 cm was prima geweest, dus moest ik er 30 cm tussen solderen. Da's snel gedaan.
Er zaten twee elastieken bijgeleverd; eentje van 32 mm om de basis op het stuur te klemmen en eentje van 42 mm om de sensor op de vork te zetten. Je kunt het al raden: aangezien de basis niet op het stuur, maar op de centrale buis moest komen, die een diameter heeft van 50 mm, lukte dit alweer niet. Geen nood: tussen de fietsonderdelen in huis lag nog een extra grote elastiek, dus dat werkte ook. Nu zit de computer mooi in het zicht.

Het volgende is bij benadering het zicht vanuit het zitje:

Enkel de trapfrequentiesensor moet nog nageleverd worden.
Een tweede taak dit weekend was het kuisen en olieën van de ketting. Eerst moest die grondig gekuist worden. Daarvoor heb ik een systeempje van Barbieri liggen:
 
Volgens de handleiding vul je dit met "biodegradable chain cleaner". Al getest: doet niet veel. Ik vul dit dus met benzine. Daarmee komt alles van de ketting (ook het smeermiddel). Dat gebeurde gisteren. Nadien liet ik de ketting helemaal drogen (aardig benzinegeurtje in huis: de garage maakt deel uit van de woning) en vanmorgen werd ze gesmeerd. Daarvoor haalde ik deze week ook een nieuw smeermiddel in huis: No Flat Joe's Nano Lube. Geen spuitbuis, maar een druppelsysteem. Eén druppel per schakel zou voldoende moeten zijn. We zullen zien. Een voordeel is alvast dat je geen verlies hebt, terwijl je bij een spuitbus heel wat smeermiddel naast je ketting spuit.
Morgen even testrijden en ondertussen ook de gps monteren, om de computer te ijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten