woensdag 21 april 2010

remmen

In vroegere posts vind je een aantal ervaringen met bevroren remkabels. Niet interessant om mee te maken en zeker niet veilig. De kabels uiteenhalen, drogen en invetten verhielp dit eerste probleem grotendeels.
Een tweede ergernis met de remmen was dat een trike nergens tegen steunt om geparkeerd te worden - dat hoeft ook niet -, maar dat wordt een probleem als de parkeerplaats helt...

Nu kreeg ik het aanbod van Wim Dieke, zaakvoerder van Gforcebikes.nl, om een nieuw remsysteem, specifiek voor trikes en quads ontwikkeld, uit te testen. Het gaat om het Hygia Multi remsysteem: hydraulisch, met één hendel voor beide remmen en voorzien van een parkeervergrendeling.
Hygia is Taiwanees, net als de trike, en maakt pareltjes van remsystemen. Kijk maar eens op hun site (Gforce is voortaan invoerder van dit merk voor de Benelux).

Toen het pakket geleverd was, zat het in een nette doos, compleet met toebehoren: alle noodzakelijke schroeven (in roestvrij staal !) waren meegeleverd.



Het systeem bestaat uit een gegoten remhendel die de pomp bedient, leidingen ommanteld met gevlochten roestvrij staal en afgeschermd met een plastic mantel (vermoedelijk pvc ?), een gegoten verdeelstuk en twee symmetrische remklauwen die uit één stuk gegoten zijn, voorzien van alle nodige montagestukken. 




 Tot mijn verrassing zaten er zelfs twee mooi vormgegeven 160 mm remschijven bij, ook weer uit roestvrij staal.
Jammer genoeg ontbrak een handleiding, maar dat is te verwachten voor testproducten. Als ik het Engels op de site zie, betwijfel ik trouwens of ik er iets verder mee zou raken...

Nu betekent de trike mijn eerste ervaring met schijfremmen op een fiets, dus de enige referentie zijn de Tektro Io's die er standaard op zitten. Tektro Io is compleet gescheiden links en rechts, puur mechanisch en niet symmetrisch, zelfs niet ontwikkeld met het oog op dergelijk gebruik. Dat betekent dat de ene klauw omgekeerd gemonteerd wordt en dat de hendels ondersteboven staan. Daardoor komt er makkelijk water en vuil waar het niet hoort, met alle gevolgen vandien.


Uit mijn verleden als motorrijden heb ik wel wat ervaring met schijfremsystemen (enkelzuiger, dubbelzuiger, klauw uit één of twee stukken, ...). De klauwen van Hygia zijn echt mooi om te zien: gegoten uit één stuk en daardoor is er weinig of geen kans op speling (geen verbindingen die los kunnen komen) en het gewicht kan laag gehouden worden.
Hier zie je de linker klauw op de trike



En aan de rechterkant oogt het zo



Gisteren kreeg ik dus mijn eerste ervaring met het monteren van hydraulische remleidingen. Dat monteren houdt op zich weinig in: je moet niet meer dan 6 schroeven vastzetten. Twee voor de remhendel en twee per klauw.
Probleem: hoe laat je de leidingen lopen zodat ze zeker niet in de weg zitten bij het fietsen, het op- en afstappen. Hoe moeten ze lopen om de kans op schade (doortrekken bij draaien, te laag zodat ze blijven haken) te minimaliseren. Laat je ze boven of onder het frame lopen ? Waar komt het verdeelstuk (allicht ergens halfweg tussen links en rechts) ?

Fase 1 was het demonteren van het Tektro systeem. De beugels voor de remhendels bestaan uit één stuk, dus moesten de handgrepen en de gripshifts er eerst af. Dat was het moeilijkste, want de klauwen haal je los met twee schroeven te verwijderen. Het resultaat op dat moment: een trike zonder remmen.

Fase 2 was de montage van de Hygia remhendel. Technisch maakt het niets uit of je de hendel links of rechts monteert. Ik koos voor de rechter stuurhelft, aangezien ik rechtshandig ben.
Een klein probleempje was de positionering, omdat het oliereservoir hierin verwerkt zit en in het stuur van een trike zitten bochten van 90°, wat je op een gewone fiets niet zo gauw vindt. Een beetje naar buiten verdraaien loste dit op.




Let ook op het zilverkleurige palletje voor het scharnierpunt: dit is de handrem. Even naar boven trekken vergrendelt de remmen. De remhendel aantrekken ontgrendelt het systeem weer.
 
Fase 3 was het zoeken naar de ideale route voor de leidingen en het verdeelstuk. Een eerste poging zag er mooi uit, maar bleek niet werkbaar: mijn voeten haakten achter de leidingen. De tweede poging was een stuk beter. Het verdeelstuk bevestigde ik met een stevige kabelbinder onder het frame, achter de draagarmen.




Uiteindelijk moesten ook nog de schijven vervangen worden, maar dat bleek een probleem: de bouten van de oude schijven zitten muurvast. Dat wordt dus een klusje voor de komende dagen, met behulp van wat kruipolie.

Vanmorgen werd het nieuwe systeem een eerste keer getest tijdens de wekelijkse woon-werk trip. Het was even wennen aan het feit dat beide remmen nu met één hand bediend worden. Wat meteen opvalt, is dat de remkracht veel beter gedoseerd kan worden. Ook de parkeerrem blijkt héél handig.

De prijs ? Het hele systeem moet € 250 kosten. Ik heb geen referentie, maar even surfen leidde me naar Magura en Tektro, die de enige andere fabrikanten van dergelijke systemen lijken te zijn. Hygia verkeert dus in goed gezelschap, vooral omdat de prijs ook goed lijkt te zijn, zeker als je de afwerkingskwaliteit ziet !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten