donderdag 27 mei 2010

bandenkwestie

Na 1500 km is het ook tijd om een evalutie op te maken van de banden op de trike.
Ter herhaling: vooraan liggen er Schwalbe Marathon Plus 35-406 op, achteraan een Kenda Kwest 32-559 high pressure. Bij de voorbanden hou ik de druk rond 5 tot 5,5 bar en achteraan is dat eerder 6 bar.
Helemaal bij het begin, in februari 2010, heb ik achteraan twee keren lek gereden, waarbij één snakebite door het te laat opmerken van een diepe put in het asfalt. De rechtervoorband verloor één keer om onverklaarbare redenen druk. Nadien zijn er op dat vlak geen moeilijkheden meer geweest.

Sedert het begin voerde ik de druk op, met merkbare verschillen. Het comfort ging wat achteruit, de prestaties werden merkbaar beter (hoewel ook training daar wellicht een rol in speelt). Het reliëf in de voorbanden is toch aan het verdwijnen, maar ik heb er geen idee van hoe diep dit bij de nieuwe banden was. Mijn broer legde heel recent een set Marathon Plus 28" banden op zijn stadsfiets; die hebben zowat evenveel reliëf als een terreinband, maar als ik het goed heb is dat pas bij de recentste editie het geval. Ik las ook dat het gewicht sterk toegenomen is door de grotere dikte van het loopvlak.

Het grootste nadeel dat ik ondervind bij de voorbanden is dat de zijdelingse grip te wensen overlaat: bij bochtjes pikken aan hogere snelheid gaan ze snel aan het schuiven. Noteer dat het gaat om relatief korte bochten aan snelheden tussen 25 en 30 km/u: het voordeel van een trike - van zowat elke ligfiets - is dat je in de bochten kunt blijven trappen en dus geen snelheid hoeft te verliezen, maar het gebrek aan zijdelingse grip maakt dat ik me toch moet inhouden. Anderzijds: meer grip zou kunnen leiden tot het lichten van een wieltje.

Voor de achterband zit het wat anders. De grip van de Kenda Kwest lijkt wat minder. Lijkt, want ik heb geen referentie. Ik merk wel dat bij een vochtige of natte ondergrond de band snel doorslipt bij het aanzetten. Door de hoge druk is er ook weinig vering, waardoor hij ook snel contact verliest bij een oneffen wegdek. En daarvan zijn er veel in ons landje !

Het wordt dus zoeken naar banden die mij het optimum kunnen bieden: minder rolweerstand, even lekbestendig, lange levensduur, betere laterale grip en betere schokdemping. Wat niet hoeft, is een supersnelle, sletige, snel lekkende raceband. Daarvoor primeert betrouwbaarheid te veel.

Velomobiel.nl biedt me de Vredestein Perfect Moiree in verschillende breedtes. Nu nog uitzoeken wat op de velgen past... Vooral achteraan lijkt de velg eerder smal, dus een veel bredere band zal daar niet makkelijk op raken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten