woensdag 22 september 2010

Tussentijdse evaluatie

Sinds februari reed ik ruim 2.700 km met de Gforce trike.Dat is niet echt veel, maar ook niet niks. Voornamelijk woonwerk kilometers, maar even goed een eindje in de Pyreneeën, enkele ritten met collega ligfietsers van de Gentse Liggers en af en toe een recreatief ritje in mijn eentje.

De fietscomputer geeft nu dit aan:

stand teller 18 september 201

Wat zijn de voornaamste trike-indrukken ondertussen ?
Het belangrijkste is het fietsplezier. Ligfietsen is erg comfortabel en dat is extra motiverend om de fiets te nemen voor allerlei verplaatsingen.
Er wordt dikwijls gevraagd of dit nu sneller gaat. Daar kan ik geen antwoord op geven, want waarmee moet je vergelijken ? Ja hoor, er wordt dan gezegd "tegenover een gewone fiets", maar wat is "gewoon" en welk soort ligfiets stel je daar tegenover ? Geen idee dus.
Een andere constante is: "'t is toch gevaarlijk: je ziet ze bijna niet". In de praktijk gaan andere weggebruikers er met een grote boog rond. Met de bukker scheren auto's op luttele centimeters langs, met de trike maakte ik dat nog nooit mee ! Het duidelijk afwijkende profiel zal daar wellicht veel mee te maken hebben.
Het aantal lekke banden ligt wel hoger dan met de bukker, maar het is moeilijk om daar de reden voor te vinden. Als je het aantal lekke banden per x kilometer telt, zal het wellicht op hetzelfde uitkomen, want ik leg met de trike veel meer kilometers af. De lekken zijn tot op heden nooit het gevolg geweest van een doorboorde buitenband en zijn meer het gevolg van de combinatie hoge(re) snelheid en onvoorziene hindernissen. Snakebite dus. Gelukkig is een binnenband vooraan - want daar had ik de meeste lekken - heel snel te vervangen. Door de enkelzijdige ophanging hoef je het wiel er niet eens uit te halen.
De gekoppelde hydraulische schijfremmen (Hygia Multi) zijn een aangename verbetering. Het was even wennen aan de éénhandige bediening, maar doseren is nu nooit een probleem. De remkracht is ook ruim voldoende. De enige beperking is dat remmen in een rechtse bocht en hand of arm uitsteken om het afslaan aan te geven onmogelijk te combineren valt.
De streamer zit er weer op en die heeft voor- en nadelen. Het belangrijkste voordeel is de afscherming bij slechtere weersomstandigheden: hij houdt kou en neerslag weg. Een streamer vraagt wel flink wat behendigheid bij het in- en uitstappen en belemmert ook het zicht vlak voor de fiets: soms moet ik ernaast kijken. Ook de combinatie met de koplamp vraagt enige creativiteit. Vorig jaar had ik die eronder gemonteerd (onder de trapboom), maar dat is te laag om een goede lichtbundel te krijgen. Nu staat de lamp op de streamer gemonteerd. Dat vraagt wat boorwerk en de lichtbundel is ook wat minder stabiel, omdat de trillingen van de streamer aan de lamp doorgegeven worden. Anderzijds is de lichtbundel veel beter en zit de lamp zowat op dezelfde hoogte als bij een bukker. Ik val dus meer op (zeker met de 60 lux van de Cyo) en ik zie veel meer.

winteruitrusting

In de afgelopen maanden experimenteerde ik ook met de zithoek. Nu staat het zitje maximaal achterover en voor mij voelt dat het beste aan. Misschien zal ik het toch weer wat rechter zetten om makkelijker over de streamer te kunnen kijken, maar dat zien we wel. Het is duidelijk dat die zithoek en de afstand tot de trappers enorm belangrijke comfortelementen zijn, die bepalen hoe lastig je knieën het krijgen.
Het zal wel met mijn gewicht (weinig) te maken hebben, maar hevig remmen doet het achterwiel altijd het luchtruim kiezen. Vermoedelijk speelt de geometrie van de trike - en dus de positionering van het zwaartepunt tegenover de lengeas - hierin ook een rol.
De Gforce blijkt voor zijn prijs een héél goede fiets. Ten opzichte van duurdere trikes merk ik qua rijgedrag weinig verschil (behalve het stuurgedrag, waarover verder meer), maar de afwerking en vooral de gekozen componenten zijn duidelijk verschillend. Dit is geen kritiek, want de prijs is navenant lager, maar iets waar je rekening mee moet houden. Nu ja: voor een kleine meerprijs wordt ook de Gforce uitgerust met Shimano Deore componenten, maar aan de rest - bijvoorbeeld de wiel- en trapaslagers - verandert er niets.
Wat voor andere rijders de meeste gewenning vraagt, is de directe sturing. Een Gforce is in eerste instantie schrikwekkend zenuwachtig. Anderzijds merkte ik dat hij véél korter draait dan alle andere trikes waarmee ik al kon vergelijken.
Ten opzicht van een tweewielige ligger is de rolweerstand hoger, maar ik merkte tijdens ritten dat de bochtsnelheid dan weer hoger ligt (of is dat toeval ?), vooral in korte bochten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten