zondag 17 oktober 2010

Lastige week

Geen beelden deze keer.

Toen ik dinsdag naar het werk fietste, leek het alsof ik minder energie had. Ondanks het feit dat er geen wind was - wel nevel - was het erg hard steken om amper aan 22 km/u te raken. Ik was dus te laat, want de rit duurde een kwartier langer dan anders en dat is niet normaal.
De weg terug was nog erger: nog altijd geen wind, maar nu haalde ik met moeite 20 km/u. Er was duidelijk wat mis. Ik stopte even, ergens op de dijk, en controleerde de weerstand van de wielen. Jawel: het linker voorwiel stopte onmiddellijk als ik het niet zelf duwde. De oorzaak was ook snel gevonden: het wiel had zich losgewerkt, waardoor de remschijf tegen de klauw sleepte. Continu.
Dit noem je "met de handrem op rijden". Probleem was dat ik voor die bout een dopsleutel nodig had en dat sleep ik niet mee... (wel een bandenherstelkit, wat inbussleutels, een multitool, ...)
Op de dijk vind je ook geen fietsherstelplaatsen of garages, dus was ik veroordeeld tot aan een ellendig tempo naar huis te kruipen, daarbij af en toe de contramoer met de hand aandraaiend.
Donderdagavond merkte ik dan een "knik" in de besturing, net alsof een lager in een balhoofd versleten was. Vrijdag werd dus de spoorstang verwijderd (die verbindt beide voorwielen, zodat ze dezelfde kant uitgaan), waarna ik elk wiel op zich kon controleren. Alles werkte feilloos !

Ik maakte dan maar van de gelegenheid gebruik om de kopstanglagers helemaal proper te maken en opnieuw te smeren. Ook de sporing werd gemeten, maar die bleek picobello te zijn: de keuze is ofwel een héél klein beetje toespoor (pakweg 1 mm) ofwel het tegengestelde. Dus liet ik het maar zo.

De spatbordsteun was ook aangekomen van bij Gforce, dus kon ik nu eindelijk het rechterspatbord ook bevestigen zoals het hoort, waardoor de fiets niet meer rammelt alsof hij elk moment uiteen kan vallen.

Wat rest nu nog:
  • de oorzaak van de shimmy (zie onderaan) verder zoeken (ligt niet aan speling van wiel- of balhoofdlagers dus)
  • achternaafdynamo monteren (dus een wiel maken)
  • een bredere achterband steken (comfortkwestie, want de Kenda Kwest doet het voor de rest voortreffelijk)
Nog wat cijfertjes: met de trike reed ik de vorige week 140 km en met de bukker kwamen daar nog eens 60 km bij. Gemiddelde snelheid met de trike lag rond de 23 km/u (niet verwonderlijk, met die handremaffaire) en met de bukker rond de 21.

Shimmy dus: als je het waagt om aan een tempo vanaf 20 km/u het stuur met één hand vast te houden, begint de hele fiets te schudden en slaan de voorwielen heen en weer. Het stuur loslaten kun je helemaal vergeten.
Vervelend.
Een mogelijke oorzaak was een versleten lager, of speling op een lager. Met de werken van vorige week keek ik dat na en alles leek in orde. De meest waarschijnlijke oorzaak die nu nog overblijft zijn de banden. Volgende week vervang ik de Kojaks dus even door de Marathon Plus, om te weten of de banden nu echt het probleem zijn. Dat zou jammer zijn, want de Kojaks zijn aangenaam snel !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten