donderdag 9 december 2010

zout strooien en fietskettingen

Vorige week woensdag en donderdag reed ik met de trike, vrijdag en zaterdag nam ik de bukker als afwisseling. In België hebben we de gewoonte om zout te strooien op de rijweg om sneeuw weg te krijgen en onvermijdelijk komt de pekel die hierdoor ontstaat ook op de fietspaden terecht indien ze aanliggend zijn (net naast de rijstroken liggen). Daar rij je dus met je fiets door en het spul komt overal op je fiets en je kleren terecht. Pekel is eerder agressief voor ijzer. 't Is ook niet zo netjes voor de kleren, maar die spoel je al snel eens uit.
Het resultaat was dat op beide voertuigen de ketting letterlijk stijf stond van het roest. Knarsend bewoog de fiets voor- of achteruit en schakels zaten gewoon vast.

Smeren is de boodschap ! Smeren en de fiets tijdig afspoelen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Ik had zelfs met de Alleweder een vastgeroeste ketting door de pekel!
    Mijn 'lange slag' derailleur hangt dan ook vlak boven de weg in het 406 wiel. idd Met m'n gewone recept, carterolie opgelost in lampenolie aangebracht met een kwastje heb ik alles manueel weer gangbaar gekregen...
    groeten mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg jammer dat het strooizout schade kan aanbrengen aan je fiets!
    Toch heeft het zout een levende effect en kan je zonder problemen blijven fietsen op de paden.
    Ik ben er in ieder geval wel blij om dat er strooizout gemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen