zaterdag 22 januari 2011

licht

km stand: 3.700

Op velomobielen vind je ze heel dikwijls: lichtjes tegen de zijkant aan om aan te geven dat wat aankomt toch wat breder is dan een conventionele fiets. Ik merkte al enkele keren dat op onverlichte stukken fietsers (en de sporadische jogger) schrikken als ze me kruisen: "oeps, dat is toch wat breder dan ik dacht !".
Dus broedde ik al een poosje op het idee van wat ik gemakshalve een positielicht zal noemen. Wat moet zo'n licht doen: enkel de buitengrens van de trike aangeven, meer niet. Het moet zichtbaar zijn dus, niet verlichten, want daarvoor dient de koplamp. Idealiter werkt het op de naafdynamo, maar zoiets blijkt onvindbaar en de bedrading langs de dwarsam tot aan het spatbord maakt het nodeloos ingewikkeld, met navenant veel risico op allerlei problemen. Een licht, compact lampje moet het dus wezen.
Omdat het oog ook wat wil, liefst nog wat moois ook.
Reelight had ik al bekeken, maar de montage op de trike lijkt me niet zo evident. Het belangrijkste bezwaar is dat een Reelight licht door het principe naast de naaf terechtkomt, dus buiten de fiets, wat bij een trike om problemen vragen is (steekt uit, dus blijf je ermee hangen bij een nauwe doorgang).

Gisteren was ik bij de fietsenmaker om stukken te halen om de winterschade aan de bukker te herstellen (daarover later meer). In de rekken hingen lichtjes van een voor hem nieuwe fabrikant: Moon. Daarbij vond ik het volgende licht dat aan mijn vereisten voldeed.

Moon M-3W
Zoals de meeste lichten op batterijen moet dit op het stuur gemonteerd worden. Juist, ja: de bedoeling is wel dat het boven het spatbord komt.
Als rechtgeaarde fietsknutselaar verzamel ik allerlei spullen die wellicht bij de meesten in de afvalcontainer belanden. Je weet wel: "ooit kan dat nog wel gebruikt worden". Als je een aantal van die zaken combineert, kun je een houder fabriceren. De nodige onderdelen:


Van links naar rechts zie je een inox rondsel (eigenlijk gebruikte ik er twee), een gerecycleerde roestvrij stalen bout en moer, een eindje van een bar end (aluminium), de stuurklem van een afgebroken achteruitkijkspiegel (gevolg van de "winterschade") en een aluminium plaatje. Om het geheel uit te kunnen lijnen tegenover de beugel op het spatbord, voegde ik nog een convexe en een concave ring toe, die normaal gebruikt worden om de remblokken van V-brakes te positioneren. Het resultaat van deze huisvlijt zie je hieronder.


Aangezien het materiaal voornamelijk lichtgewicht is (kunststof en aluminium) en omdat het spatbord sinds de aanpassingen op drie punten gesteund wordt, zou deze toevoeging zo goed als geen extra belasting mogen betekenen.
Het enige nadeel dat ik nu al kan inschatten, is dat ik weer een voorraadje CR2032 cellen in huis zal moeten hebben: op knipperstand zouden de batterijen het 50 u moeten houden.

Even een overzichtsbeeld van de trike met zowel de koplamp (standlicht) als het positielicht aan.


Vanuit dezelfde positie, maar met flits, zou dat zowat het beeld moeten geven dat een tegenligger te zien krijgt. Het voornaamste verschil is dat met opvallend licht ook de reflectoren op de dwarsarmen hun werk doen.



2 opmerkingen:

  1. eeuwige reiziger23 januari 2011 om 09:17

    Dat ziet er heel mooi uit! Ook wel leuk om op de kinderkar te monteren. Heeft je fietsenmaker ook de achterlichtjes van Moon in voorraad?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawel, eeuwige. Los of als kit (voor + achter). Een variant was er ook, met oplaadbare batterij en te laden via usb. Probleem was dat die laatste er enkel als kit is en ik enkel een voorlicht nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen