zondag 27 februari 2011

Velomobieltestdag: terugblik

Vandaag was het zover: om 11u30 was er afgesproken bij Fietser voor het afhalen van de Alleweders. Aangezien dat voor mij min of meer op de weg lag naar de testplaats, reed ik ook tot daar.


Nadat het afstellen de nodige tijd in beslag genomen had ("waar liggen de zitjes ?", spaken in achterwiel van WAW gebroken, "Oei, te groot", ...) reden we met een kleine groep tot aan de plaats van de afspraak.

Uiteindelijk was de opkomst van velomobielen en ligfietsen heel behoorlijk. Het aandeel van de trikes bleef beperkt tot mijn Gforce en een nagelnieuwe Trice Sprint (heel comfortabel, schitterend afgewerkt en "iets" duurder). Ook buitenstaanders kwamen een kijkje nemen, ondanks het gure weer: vooral veel en heel erg koude wind.


De variëteit aan velomobielen was de moeite. Het grote aantal WAWs was logisch te verklaren: die waren vlakbij de thuishaven (Fietser), vanwaar er vanmorgen toch drie of vier vertrokken. Ook een delegatie Alleweders (A4, 5 en 6) kwam van daar. Verder telde ik nog een Versatile, een Mango, een Mango+, enkele oer-Alleweders, een Milan en een Quest. Heb ik ze nu allemaal ?


Ben was zo vriendelijk om me zijn WAW even te laten proberen. Wel: die is zijn naam zeker waard ! Ondanks de strakke wind, recht op kop op de trekweg, zat ik meteen boven 40 km/u ! En ondanks wat je overal hoort en leest, was er geen oorverdovend lawaai te horen. Die WAW is binnenin ook grotendeels bekleed, wat zeker voor een goede demping zorgt. Het zicht viel ook beter mee dan ik verwacht had. De WAW wordt dus iets om binnenkort eens grondig uit te testen. Ook de Versatile werd uitgeprobeerd, maar die viel wat mij betreft toch minder mee. Tja: Ben is van hetzelfde formaat als ik, dus ik zat als gegoten in zijn koerspaardje. Stefaan is wel groter, dus de afstelling was voor mij niet optimaal. Daarnaast is de Versatile al heel wat ouder en minder op prestatie, meer op comfort gericht.

Veel tests, veel glunderende gezichten.



De ligfietsen, in groten getale aanwezig, bleven min of meer onopgemerkt tegen de reling staan. Er zaten nochtans pareltjes tussen ! Eén opmerkelijke combinatie zie je hieronder.


Een ligfiets met zijspan ! Dit moet zowat een unicum zijn. Grappig om mee te rijden ook: de fiets kantelt, maar het zijspan blijft mooi recht. Dat moet heerlijk zijn met kleinere kinderen: ze zitten gewoon naast je (enkelvoud eigenlijk, want er is slechts plaats voor één).

Dit treffen is een concept dat zeker voor herhaling vatbaar is. Volgend jaar iets later op het jaar (beter en zachter weer) en over een langere tijd gespreid misschien.

2 opmerkingen:

  1. Het was een leuk gebeuren ginds aan de bierstalbrug
    => http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRTO_20110227_006&postcode=9000

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je. Je fotoreeks is ook de moeite !

    BeantwoordenVerwijderen