donderdag 24 maart 2011

aanmoediging

De overheid doet zijn best om mij aan te zetten tot meer fietsgebruik. Een middel daartoe bestaat uit grootschalige wegenwerken. Files gegarandeerd en de druk op de lokale wegen neemt ook toe. Langer onderweg met de auto, betekent dat het tijdsverschil met een fietsverplaatsing kleiner wordt.
Onlangs bijvoorbeeld (gelukkig moest ik toen niet naar het werk) had ik op een uur vertraging mogen rekenen. Dat is de tijd om met de fiets de hele verplaatsing te doen !

Een andere aanzet is het systematisch verhogen van de brandstofprijzen. Wat de groene partijen enkele decennia geleden al verkondigden - maak het bezit van een auto niet duurder, maar het gebruik wel - wordt op die manier realiteit.

En gisteren hoorde ik op de radio de belangengroeping voor automobilisten Touring pleiten voor het ontmoedigen van de aankoop van een wagen met dieselmotor, omdat die nu teveel gekocht worden door mensen die er slechts korte afstanden mee rijden. Daarbij blijken die motoren dubbel zoveel te verbruiken als het normverbruik, omdat ze niet warm worden. Ook de schadelijke uitstoot is heel veel hoger. Waarom hoor ik ze niet pleiten voor de benenwagen of de fiets voor korte afstanden ?
Het antwoord van de minister voor Mobiliteit, Hilde Crevits, was ad rem: "jaarlijks wordt 100 miljoen euro besteed aan verbetering en aanleg van fietspaden, vooral voor functioneel fietsen" (lees: woonwerkverkeer).

Leve de (lig)fiets !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten