dinsdag 8 maart 2011

and now for something completely different

Vanmorgen moest ik tanken met de auto. Af en toe is dat nodig: zonder brandstof rijdt die niet... Tankje gevuld: een goeie 50 liter diesel erin (tankinhoud bedraagt 55l). Mijn gewone rijstijl leidde tot het volgende resultaat.

Eerst de afstand die ik nog zou moeten kunnen afleggen met wat in de tank zit:

Niet slecht, al zeg ik het zelf. Vooral: ik heb uitzonderlijk ver gereden sinds de tank gevuld werd. Normaal is het enkel woonwerkafstand, 2 of 3 keer per week. Die bedraagt 20 km met de auto (met de fiets wat meer, wegens verbod om de snelweg te volgen). Maar deze keer was het wat meer dus.

Tel beide samen en je komt aan een actieradius van 1550 km met één tank. Dat maakt het volgende gemiddelde verbruik:

En neen, dit is geen hypermoderne hybride. Ook niet een stadsautootje met minidieseltje, maar een Renault Mégane Grandtour (of Estate) 1.5 DCI. Een héél courante auto en ondertussen al zes jaar oud.

En toch: als die gewoon voor de deur staat en ik met de fiets rij, verbruikt hij niets ! En ondertussen geniet ik op de fiets van de omgeving. Helaas is dat niet altijd mogelijk.

1 opmerking:

  1. Hoi Jan,

    Ik zit nu in de tweede week met een defekte auto.
    Woon-werk 100% met de fietsen begint al te wennen maar ook daar zit onderhoud aan en ik kom niet echt meer aan 'uitbreiding'(de Limit) toe op deze manier, familiebezoek uitgesteld...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen