dinsdag 29 maart 2011

defect en service

Ook met de Trek worden heel wat kilometers afgelegd. Weliswaar minder dan met de Gforce, maar toch pakweg 1.500  of 2.000 km per jaar (tegenover 4.000 met de trike vorig jaar).
Dat betekent dat ook daaraan onderdelen slijten en sneuvelen. Zo zijn de volgende zaken wachtend op vervanging:
  • zijsteun (rubbervoetje is doorgesleten en de coating is quasi helemaal weg) - niet dringend
  • kettingkast: gebroken bij een val op bevroren wegdek in december (al sindsdien in bestelling)
  • remhendels: verbogen bij enkele keren dat de fiets tegen de vlakte ging, meestal door een te zware lading
  • stuurtas: Clickfix bevestiging heeft het opgegeven.
Daarnaast heeft de Trek nood aan eenzelfde onderhoud als de Gforce: de hele aandrijving ontvetten, reinigen, nazien en opnieuw smeren.

Vanmiddag reed ik tot bij de vaste fietsonderdelenleverancier: Plum in Gent. Slechte dag: zaterdag en mooi weer, dus was het er behoorlijk druk. Zodra de zon schijnt, lijkt iedereen dringend een nieuwe fiets nodig te hebben...

Ik wou even de stand van zaken nagaan, voor alles wat daar al gevraagd was.

De "vintage-bike" van dochterlief heeft een nieuwe standaard nodig en dat is dringend. Bij haar zit er zoveel speling op dat de steun continu tegen de spaken slaat. Een grote op dat vlak is het Zwitserse Pletscher en uit hun aanbod werd het de Zoom.


Handig: vroeger moest de zijsteun op maat gezet worden door een stuk af te zagen. Bij deze maak je twee inbusboutjes los en zo verander je de lengte. Nadeel is dat boutjes los kunnen komen. Studenten staan niet echt bekend als erg begaan met de staat van hun fiets, zij valt in deze categorie, dus papa zal het moeten bijhouden...

Vorig jaar kocht ik een stuurtas van Agu: een Suntera 320 KF, vooral bedoeld om de digitale reflex mee te kunnen nemen.


Deze week merkte ik dat de Clickfix bevestiging het begeven had. Eén van de vier bevestigingspunten op de tas was doorgebroken. (dit is dezelfde bevestiging op de nieuwe)


Ook daarvoor ging ik bij Pierre (zaakvoerder van Plum) langs. Hij was zo vriendelijk om me gewoon een ander model uit het aanbod te laten kiezen (dezelfde kon ook , maar die was niet voorradig). Dus werd het een Yamaska 420.


Het volume is identiek - 7 liter -, maar deze beschikt over een binnenframe en dat is vermoedelijk wel handiger en steviger in combinatie met de reflex. De vorm is ook anders: een mooie balkvorm, tegenover de vorige die eerder elliptisch was. En die werd in het weekend getest. Niet met de camera, maar een groot brood (800g) past er wel mooi in !

Kettingkast: blijkbaar heeft De Woerd hier een quasi-monopolie. Het aanbod is eindeloos, maar toch zat er nog altijd niets tussen dat geschikt is. Een eerste logische vereiste is dat de diameter groot genoeg is voor het voorblad. Als er eentje tussenzit dat daaraan voldoet, blijkt dat het niet op de beugel rond dat blad past. Beugel vervangen is een optie, maar daarvoor moet het hele trappersysteem verwijderd worden, tot de trapas toe ! Daar heb ik niet echt zin in. Mocht dat goed zitten, dan moet ook nog de achterste bevestiging passen...

O ja: Trek heeft ook een alu kettingscherm in de aanbieding, maar voor die prijs koop ik er drie in plastic. Als die telkens zo lang meegaan als wat er nu op zat, kom ik over 24 jaar aan de prijs van dat juweeltje !

2 opmerkingen:

  1. Een design standaard... wat gaaf zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap he. Maar hij zit nog niet op de fiets ! Opdracht voor dochterlief: eerst opkuisen, pas dan doe ik er wat aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen