zaterdag 5 maart 2011

schijfremonderhoud

Sinds april vorig jaar is de Gforce trike uitgerust met het Hygia Multi gekoppelde hydraulische schijfremsysteem. Het is al een poos dat dit niet meer naar behoren werkt, dus was het tijd voor een grondig onderhoud van het systeem en bij uitbreiding van de hele trike, waar ik ondertussen meer dan een jaar mee rijd.

Gisteren mocht ik van Gforce de nieuwe onderdelen voor de remmen ontvangen, netjes verpakt. Hygia maakt er wel werk van.

setje nieuwe schijven
De schijven zijn op, dus moeten ze vervangen worden. De leiding naar de linkerklauw had een knik als gevolg van een vorig jaar afgebroken spatbordsteun en dan is dit het moment om ook dat te vervangen. Daarvoor stuurde Wim me een eind hydraulische leiding en de nodige koppelstukken.

55 cm leiding met gevlochten inox mantel
De koppelstukken zijn meegeleverd, maar op mijn verzoek nog niet gemonteerd. Ik wil dit zelf doen. Zo weet ik ook weer hoe dit in elkaar zit, voor het geval er ooit problemen mee zouden zijn.


pakketje koppelstukken
alle onderdelen
Tenslotte zijn ook twee sets rempads geleverd.

rempads

Op die manier zal de fiets weer remmen zoals toen de remmen nagelnieuw waren. Nu het materiaal er is, kunnen de versleten onderdelen vervangen worden, maar eerst moet de aandrijving onderhouden worden. Daarover meer in de volgende post.

1 opmerking:

  1. Goede zaak Jan, zelf doen.
    'It ain't yours if you haven't fixed it!'

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen