vrijdag 15 april 2011

het is begonnen

Er waren al een poosje duidelijke tekenen en er circuleert een brochure met de planning van de werken, maar wat de aanleg van een ontbrekend stuk R4 (R4 zuid, tussen Zwijnaarde en Merelbeke) voor de fietsers zou betekenen, was nog niet zo duidelijk.
Er was de vrees dat niet aan de fietsers zou gedacht worden, maar geen zekerheid. We wisten ook dat de huidige voetgangers- en fietsersbrug (Ottergemsesteenweg Zuid) zou verdwijnen, maar hoe de fietsers dan zouden gestuurd worden, dat bleef een raadsel. Nochtans is het belangrijk, want dit is een hoofdfietsas; een belangrijke verbinding voor zowel recreatief als functioneel fietsverkeer. En het is een as die druk gebruikt wordt. Kijk maar eens naar de beelden op Fietsbult !

Dit is het stukje waarover het gaat: welgeteld 1,5 km.


Gisterenmorgen, op weg naar het werk, was het duidelijk dat de werken nu echt gestart zijn.

zicht richting Zwijnaarde
zicht richting Schelde/Merelbeke
Een eindje verder was het laveren tussen de werfwagens. Mits de nodige voorzichtigheid was dat wel te doen, maar het wegdek was al bezaaid met aarde en steenpuin.

De verrassing kwam er in de namiddag, tijdens de rit terug. Daar werd me de weg versperd op deze manier:

Nieuwscheldestraat, stadinwaarts
Tja, rekening houdend met wat ik 's morgens gemerkt had, zou de Vlaamse fietsersattitude (we rijden erdoor en zien wel) hier niet helpen. Achter mij zag ik in de spiegel een bordje, oranje, met een fietser erop. Ik besloot te kijken hoe de fietsers hier omgeleid worden om de afstand van 1,5 km tot aan de Ottergemse Steenweg Zuid te overbruggen. De aanduidingen waren makkelijk te volgen.


Het resultaat: de fietser wordt langs Heerweg-Noord over de Ringvaart geleid en verder langs de R4 tot aan de bestemming. Die 1,5 km wordt er zo ongeveer 4,5 ! Ik weet het: het is niet simpel en als je het water over moet, dan heb je een brug nodig.

Het jammere is dat de informatie volledig ontbreekt en dat er - zo op het eerste zicht - weinig of geen rekening gehouden is met het belang van deze fietsas. Er is vooraf ter plaatse niets aangekondigd en wie met het mooie weer een recreatief tochtje wil maken, zal er zomaar 3 km bij mogen doen, langs een drukke weg met smalle fietspaden ( de trike met een spoorbreedte van 78 cm past niet binnen de lijnen).

Aangezien dit vermoedelijk voor een hele poos zo zal blijven - ik weet het, signalisatie kan van de ene dag op de andere veranderen -, kan misschien wel gewerkt worden aan betere alternatieven.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,

    Mooie woordvorming 'signalisatie' en (gecontroleerd) belgisch...
    Maar wat zou je zeggen van 'bewegwijzering'?
    Anders lijkt het woord toch wel verdacht veel op het franse 'signalisation'. Amai!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, Mick, ik woon en leef nu eenmaal in het tweetalige België en volgens de taalsites is het woord ook correct. En het mag op het Franse origineel lijken; het is tenslotte een leenwoord, niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry Jan. een beetje off-topic, om ook maar eens een leenwoord te gebruiken. Ik kon het toch net laten omdat ons woord in dit geval Nederlandser klinkt...
    Maar je hebt gelijk, het is een flinke omweg!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen