vrijdag 13 mei 2011

drie weken met Vredestein Perfect Moirees

Op hetzelfde moment werden enkele zaken gewijzigd aan de trike:
  • de Streamer ging eraf voor de rest van de zomer
  • voor de allereerste keer haalde ik er ook de spatborden af
  • de Schwalbe Marathon Plus vooraan en de Continental SportContact achteraan werden vervangen door Vredestein Perfect Moiree
Zonder Streamer oogt de trike veel compacter, lichter en eleganter. De Streamer is een puur utilitaire toevoeging, die de functionaliteit in de winter sterk verbetert: alle vormen van neerslag worden van mij weggehouden (behalve op hoofd en schouders) en het is een pak warmer. De nadelen zijn de toegenomen lengte, de relatieve kwetsbaarheid van de voorkant, het wat mindere zicht (ik moet het zitje dan ook rechter zetten) en het feit dat het gewicht en dus ook het zwaartepunt meer vooraan komt te liggen.

Zonder spatborden: dat is een puur esthetische operatie. Zo oogt de trike sportiever, sneller. De toegevoegde binnenschermen op de voorspatborden zorgen voor wat extra lawaai en dat verdwijnt natuurlijk ook nu. Aangezien volgende week weer wisselvalliger weer verwacht wordt, zullen ze er wellicht snel weer op staan.


De bandenwissel heeft wel heel wat impact. De Vredesteins worden momenteel gebruikt met een druk van 4 bar (tegenover 7 met de Marathons en Kojaks die er voordien op lagen). Na enkele weken valt er wel wat over te zeggen: de trike rijdt even lichtvoetig als met de Kojaks, maar zonder de daarbij optredende shimmy. Door de grotere diameter en lagere druk is het comfort een stuk verbeterd, zeker op minder goede wegen.
Qua bochtgedrag lijkt dit ideaal: ik merk meer en meer dat ik in snel genomen, korte bochten een wieltje licht. Dat is makkelijk te corrigeren door het gewicht te verplaatsen, maar vooral: het is te leuk om te laten !

Waar de Kojaks regelmatig aanleiding gaven tot snakebites (het waren ook maar dunne bandjes), merkte ik nog niets daarvan met de PM's. De lekke banden die ik had tijdens het ligfietstreffen - daarover meer in een latere post -, waren allemaal het gevolg van misplaatste zuinigheid van mijnentwege: in het vervolg werk ik enkel nog met nieuwe binnenbanden !


Over levensduur valt uiteraard nog niets te zeggen, met een paar honderd kilometer gelopen. De kostprijs is wel heel goed: € 18 per stuk bij Velomobiel in Dronten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten