zaterdag 28 mei 2011

woon-werk, economie en efficiëntie

Economische basisgegevens:
  • de fietsvergoeding bedraagt bij ons 20 cent per kilometer. De staat is zo vriendelijk om dit belastingvrij toe te kennen. Verstandig, want woon-werkverplaatsingen met de fiets hebben niets dan voordelen.
  • Voor elke verplaatsing die ik met de fiets doe, wordt de auto niet van stal gehaald. Om het eenvoudig te houden, kost een auto ruw geschat 30 cent per kilometer. Dit is grosso modo het officiële tarief voor kostenvergoeding voor een auto.
  • Dat betekent dat mijn woonwerk-kilometers ongeveer 50 cent per kilometer opbrengen.
Krijg je geen kilometervergoeding, dan verdien je nog altijd 30 cent per met de fiets afgelegde kilometer !

Op dit moment doe ik 1 kwart van de verplaatsingen met de fiets. De reden: tijd, afstand en conditie. Een enkele rit neemt ongeveer een uur in beslag, met een gemiddelde snelheid van om en bij de 25 km/u. Dat betekent twee uren fietsen gedurende één dag in de week. Ga ik met de auto, dan doe ik er - rekening houdend met de wegenwerken die nog tot eind augustus zullen duren - een uur over om heen en weer te rijden.

Ik wil eigenlijk meer woon-werkverplaatsingen met de fiets doen. Waarom ? 't Is ontspannend, gezond, ecologisch en economisch. Op de fiets ben je ook geen deel van het fileprobleem en je maakt geen lawaai. Hier is al degelijk onderzoek naar gedaan !

Dus moet de efficiëntie nog omhoog. Lees: ik moet hogere snelheden kunnen halen en dat voor een budgettair verantwoord bedrag. Mijn objectief is om die afstand in drie kwartier af te leggen. Harder trappen is één optie, maar niet echt, dus een efficiëntere fiets is haalbaarder.
De trike is wél geschikter voor ruige omstandigheden, vooral in de winter: de Streamer is een mooi extraatje op comfortvlak en de stabiliteit die de drie wielen biedt is op gladde wegen een absolute voorwaarde om veilig te rijden.

In een volgende post ga ik in op mijn vereisten voor zo'n fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten