woensdag 27 juli 2011

oplossing voor dynamo op trikes

Wie de blog al een tijdje volgt, weet dat ik een Shimano achternaafdynamo inbouwde in de Gforce. De reden: ik ben niet graag afhankelijk van batterijen, omdat die de neiging hebben om leeg te raken op het moment dat je dit niet kunt hebben. Een tweede, even belangrijke, reden is ecologisch: een dynamo is maar twee keren vervuilend: bij de productie ervan en op het einde van zijn leven. Dat leven is heel lang, dus het milieu-impact is niet groot. Een naafdynamo is ook zo goed als 100 % betrouwbaar en als het gaat over veiligheid - het is de stroombron voor de verlichting - is dat gewoon noodzakelijk. De dynamo heeft tot op heden feilloos gewerkt en levert, ondanks alle twijfels, voldoende stroom om zowel de koplamp als het achterlicht te doen branden.

Waarom dit bericht ? De achternaafdynamo die ik inbouwde is niet meer in productie en is een dure oplossing. De dynamo op zich was al aan de prijs, maar die moet dan ook  nog in een wiel komen. Dat betekent dus een wiel bouwen en als ik voorzichtig schat, reken ik op € 200 voor het geheel. Geen idee van de kostprijs voor werkuren, aangezien ik het zelf maakte. Uiteindelijk is dit academisch, want de dynamo is toch niet meer te krijgen.

Nu heeft Gforce me laten weten dat ze over een mooie oplossing beschikken: zij kunnen binnenkort de Sunup DS-1 spaakdynamo leveren ! Een spaakdynamo wordt op de achteras gemonteerd, niet in het wiel, dus is het veel minder complex. Op een trike, met zijn enkelvoudige voorwielophanging, is dit een mooie en simpele oplossing: gewoon op het achterwiel monteren. Ook op een velomobiel kan dit een uitweg betekenen.
De Sunup (wel Chinees Engels, maar toch te volgen) zou een hoog rendement moeten bieden en dat betekent weinig vermogensverlies. De dynamo levert 3W bij 6V en dat is ruim voldoende voor fietsverlichting en het opladen van allerlei accessoires.

Ook interessant is de prijs: de Sunup DS-1 zal € 98 kosten. Dat is heel wat minder dan een wiel van minstens € 200, toch ?

De beperking: kan niet op naven met rollerbrakes of voorzien voor schijfremmen. 

Op de blog van Gambiet Fietsen wordt momenteel verslag gedaan van de test die gaande is met de Sunup. Het ziet er alvast veelbelovend uit !

1 opmerking: