zaterdag 16 juli 2011

testfiets 2 - of eigenlijk niet

Ik sprak af met een vriend om deze maand de efficiëntie van een velomobiel te testen: hij zou zijn nagelnieuwe CarbonQuest ter beschikking stellen. Helaas: omdat de machine ondertussen al te koop gesteld was, bleek die verkocht tegen dat ik uit vakantie terugkwam...


Dus toch geen tweede testfiets.


Maar dat betekent niet dat er niets kan veranderen ! In plaats van een testfiets komt er gewoon een fiets bij.




De vorm is erg karakteristiek en dus is het een zeer herkenbare velomobiel: een Alleweder. Van opzij zie je, als je enigszins vertrouwd bent met de diverse varianten van de Alleweder, om welk type het gaat.




Een Flevobike Alleweder versie 2 dus. Van achteraan is dat nog beter te zien. Die moet dateren van ergens tussen 1995 en 1998, vermoed ik.




Voor dit exemplaar verbrandde ik heel wat dieselolie, want ik ben er naar Friesland om gereden, waar ik door Gerrit en zijn eega erg gastvrij onthaald werd. Contradictorisch: bijna 800 km met de wagen om het ultieme ecologische voertuig op te halen. De aanhangwagen, nodig om de velomobiel mee te krijgen (hij paste er net in en is dus 2,55 m lang), hielp ook niet om het verbruik laag te houden. Dus reed ik bijna een tank leeg!


Deze FAW is, zoals de meeste ligfietsen en aanverwante, in de loop van de jaren stevig aangepast. De derailleur is vervangen door een Nexus 8 naaf. Fijn, want dat betekent veel minder onderhoud. Er zitten knipperlichten en twee ledkoplampen op en de eigenaar leverde me onder andere een massa reservebanden en een batterijlader en reservespaken en een voorderailleur (nu moet met de hand verwisseld worden van voorblad). Ook het zitje heeft niets meer te maken met het originele, maar de spanzitting maakt het wel comfortabel.




Het lijkt me bijna onvermijdelijk dat ik, als zoveelste eigenaar in de rij, ook voor een "personal touch" zal zorgen, maar eerst wil ik mijn Alleweder wat beter leren kennen.


Een aanpassing waar ik aan denk - maar eerst moet ik uittesten en uitzoeken of het een noodzaak zal zijn - is het toevoegen van een Flevobike velomobieldakje. De grootste rem is de kostprijs: € 199 voor een dakje is niet mis. Eerst uittesten zonder dus en zien wat dat geeft. Het is wel heel mooi afgewerkt en aangezien ik toch in Friesland was om de FAW af te halen, ging ik maar meteen bij Flevobike langs om te checken of het dakje wel past. Aardige mensen daar, lekkere koffie en zonder dralen werd een dakje uitgehaald, in elkaar gezet en gepast en jawel hoor: het past perfect !



Flevobike heeft ook een ruitje, maar door de "deuk" vooraan in de koets van de FAW en het grote zeil past dit dan weer niet.




Het dakje zou de Alleweder nog allewederder moeten maken.


Wat er misschien ook nog komt, is het vervangen van de Nexus 8 door een Alfine 11 naaf. Die draait, zoals een Rohloff, in een oliebad en is dus veel stiller. Daarnaast is het aantal versnellingen - de naam zegt het al - hoger en is het bereik groter. Ook hiervoor geldt: eerst uittesten en afwachten wat het doet.


Vanmorgen reed ik een dikke 10 km als eerste test. Voorlopige conclusies: 

  • Dit wordt duidelijk warmer dan op de trike ! 
  • Het rijcomfort is pakken beter, wegens rondom afgeveerd. Putten en bulten zijn veel minder voelbaar.
  • De Gforce is leuker als speelgoed; de FAW lijkt meer geschikt voor woonwerkverkeer. Daarmee bedoel ik, op basis van die korte testrit, dat de gemiddelde snelheid op langere afstanden wel hoger zal liggen (maar het is geen Quest of WAW), maar dat ik omzichtiger moet zijn met verkeersdrempels en dergelijke. Met de trike spring ik letterlijk op en af bij drempels, met de FAW zat ik al tegen de grond ermee... 
  • Ook in bochten wordt het voorzichtiger rijden, want naar binnen leunen hoort niet tot de mogelijkheden en de massa is zowat het dubbele.
  • Bagage vormt geen probleem. De Radical tassen waren een mooie oplossing voor de trike, nu nog zoeken naar een efficiënte manier om de spullen in de Alleweder op te bergen. Er is plaats zat links en rechts van de zetel en ook erachter/eronder. Boven het wiel is er nog een bergruimte, maar da's hoog, dus beter voor lichte zaken zoals kleding en dergelijke. En de bagage blijft binnen de stroomlijn !
  • O ja: die remmen... vreselijk ! Met de Gforce met hydraulische schijven stop ik zo snel dat het ding overkop kan gaan. Met de FAW moet heel erg geanticipeerd worden. Beide spelen duidelijk in heel verschillende categorieën. Ik zal de trommels eens openmaken. Misschien moeten ze, zoals indertijd met motoren met trommelremmen, wat opgeruwd worden ? Of moet ik wennen aan slechte remmen ? Ik dacht het niet.

6 opmerkingen:

  1. eeuwige reiziger16 juli 2011 om 16:15

    Aha! Het velomobielvirus heeft ook hier eens te meer flink huisgehouden! ;-) Welkom in het velomobielgebeuren. 'k Wens je vele aangename en snelle kilometers toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik heb het met alle middelen bestreden en alle mogelijke rationele argumenten gebruikt, maar je kent het: één keer ervan geproefd en je bent verkocht !
    Nu nog uitzoeken hoe handig dit is om boodschappen te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi ding, prettig stoeltje (Ice?) gefeleciteerd!
    Mocht je de voorderailleur gaan monteren dan zal je wel weer een derailleur nodig hebben helaas.
    Of een spanhuis voorin, dat houdt de ketting van de straat...

    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mick, de derailleur is meegeleverd. De versteller staat al op het stuur. Eerst even testen met de Nexus om te weten of twee bladen wel nodig is. Tot nu toe voldoet het ruimschoots. Alleen die remmen...
    Stoeltje: geen idee. Het frame is helemaal omwikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jan,
    Trommelremmen zijn idd 'n -kritiek punt. Schijfremmen zijn beter maar boomtakjes id wielkasten wil je echt niet tussen de schijven krijgen!
    Er zijn grotere remtrommels te koop (90mm)maar die schuiven op een cilindrische (12mm)as. Jij hebt waarschijnlijk een conische as. En die zit waarschijnlijk 'goed' vast...
    De remkabels vervangen door Jagwire maakt echt een wereld van verschil (Fietser.be?).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mick, ik zal beginnen met wat ik al ken uit mijn bromfiets- en motortijdperk: openmaken, trommels en remschoenen ontvetten en opruwen (met staalborstel of schuurpapier). Na verloop van tijd wordt het remoppervlak gladgeslepen en dan remt het niet zo goed meer. De remkabels komen daarna aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen