dinsdag 26 juli 2011

woonwerk: eerste cijfertjes met de Alleweder

Vooreerst: dat een Alleweder, hoe zwaar ook, gestroomlijnder en daardoor sneller is dan een open trike, dat heb ik na twee keer woonwerk duidelijk gemerkt.
Met de Gforce haalde ik op de dijk (ruim 10 km lang) meestal een kruissnelheid van 27 km/u. Met naar schatting hetzelfde vermogen (daarvoor zou ik mijn hartslag moeten controleren, maar dat hoeft wat mij betreft (nog) niet) haal ik met de Alleweder een ruime 30 km/u. Gisterenmorgen lag de kruissnelheid zo om en bij de 31 en 's avonds reed ik tussen de 32 en 35 km/u. Dat daarbij een wielertoerist mij als gangmaker gebruikte, zou wel eens geholpen kunnen hebben  ;-) Dat dit sneller is dan met de Gforce, moge klaar wezen. Het is ook logisch: de stroomlijn maakt het verschil.

De teller was op 0 gezet (afstand, tijd en gemiddelde snelheid), dus de cijfers zijn die van één rit. Die teller is trouwens de verdwenen en miraculeus opgedoken Sigma BC1606 en vorige week is die geijkt met behulp van de gps.

Afgelegde afstand: 43,10 km
Triptijd: 1u35. Dat betekent iets meer dan 45 min enkel en dat is bijna een kwartier minder dan met de trike!
Gemiddelde snelheid: 27 km/u. De laatste 6km (of de eerste bij het vertrekken 's morgens) doen het gemiddelde sterk dalen, aangezien ik die in de bebouwde kom afleg, met veel stoppen en weer aanzetten. Vanavond zat ik aan 28 km/u toen ik aan het einde van mijn route langs de dijk kwam. Daarbij moet ik zeggen dat dit gemiddelde ook al de heenweg inhoudt. Het deel langs de bebouwde kom deed het dalen tot die opgegeven 27 km/u !

Daarnaast is het meenemen van de nodige spullen veel makkelijker: gewoon in de velomobiel gooien ! Anderzijds is het nodig om af en toe de accu te controleren. Anders: geen knipperlichten, geen koplamp(en) en geen claxon.
't Is ook veel warmer. Met deze kwakkelzomer niet direct een probleem, maar onder normale zomerse omstandigheden zou de trike toch wel eens een beter alternatief kunnen wezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten