vrijdag 12 augustus 2011

limiet bereikt

km: 650

De Alleweder rijdt nu op matig onderhouden Vlaamse wegen en niet langer op schitterende Friese fietspaden, dus wil ik testen of de Big Apple zijn reputatie waarmaakt.
Vandaag wisselde ik de banden vooraan: de Vredestein Perfect Moiree 35-406 gingen eraf en werden vervangen door Schwalbe Big Apples 50-406. 1 bar minder druk en 15 mm extra diameter zou het rijcomfort ten goede moeten komen. Volgens de informatie die ik las, zou dat dan nog moeten lukken zonder rendementsverlies. Wait and see.
De investering bedraagt ongeveer een kwartier tijd: de banden (6 stuks maar liefst) kreeg ik bij de fiets. Niet nieuw, maar bruikbaar.
De achterband is een zo goed als nieuwe Perfect Moiree 47-406. Die is dus dik genoeg.

Die limiet uit de titel slaat op het volgende: de 50 mm banden passen net binnen de wielkasten. Ik weet niet of 60 mm Big Apples er nog in zouden kunnen !


Vooral in de hoeken voor- en achteraan is er heel weinig speling. In de detailopname zie je dat nog beter.


Na een kwartiertje, waarbij ik andere klussen aan de fiets uitvoer, blijkt de linkerband leeggelopen te zijn. Geen probleem: met de compressor is de band zo weer op druk en dan kan ik uitzoeken wat de oorzaak is. Had je gedacht... Een keer de druk 4 bar bereikt (ik wilde tot  4,5 bar gaan) explodeert de binnenband met een luide knal, de BA springt van de velg en mijn oren fluiten. Nu moet ik geen oorzaak meer zoeken: over een lengte van minstens 20 cm is de binnenband opengesprongen.


Dat kan gebeuren. Vermoedelijk zat hij ergens klem of verdraaid.
Na vijf minuten ligt er een nieuwe binnenband op en kan ik de handel weer opblazen, deze keer zonder vervelende gevolgen gelukkig.
De eerste indruk tijdens een korte rit van enkele kilometers is dat de fiets stiller geworden is en dat ribbels minder klappen veroorzaken. Dat was ook de verwachting.

Een andere indruk, bij het doen van boodschappen, is dat de stabiliteit verminderd is. Voor de eerste keer lichtte de FAW een pootje in een bocht. Daarbij moet ik wel meegeven dat dit was met de bagageruimte boven het achterwiel vol voedingswaren. Dat betekent zeker een hoger zwaartepunt en dat zal ook wel meespelen. Toch lijkt de fiets meer geneigd tot kantelen in de bochten. Wat de snelheid betreft: dat wordt afwachten tot volgende week, bij de woonwerkverplaatsing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten