woensdag 24 augustus 2011

records, maar niet echt

Mijn fietscomputer deed gek deze week: na een tweetal kilometer steeg mijn snelheid tot onwaarschijnlijke hoogten. Of wat moet je denken van 70, 85, 120, 92 km/u en dat allemaal binnen enkele minuten?
Het was duidelijk dat er iets niet klopte, maar wat ? Nu ja: woonwerk is grosso mode altijd dezelfde afstand en tijd, dus belangrijk is het niet daarvoor, maar snelheden die niet kloppen betekenen gemiddelden die niet reëel zijn en totaalafstanden die er niet op lijken.


Vanmorgen, alweer op weg naar het werk, had ik alle tijd om het probleem theoretisch te benaderen. Aan de pickupkant is het simpel: een magneet en een sensor. Ofwel werkt zoiets, ofwel niet, maar de magneet kan niet aan een hogere frequentie passeren dan de omwentelingssnelheid van het wiel. Dat kon dus niet de reden zijn. De computer zelf ? Onwaarschijnlijk.
Dus volgens de lex parsimoniae (Ockhams scheermes) moest de oorzaak te zoeken zijn in de kabel. De kans daarop was groot, aangezien ik het zitje zondagavond een stand dichter bij de trappers gezet had en het dus waarschijnlijk was dat de draad bij die operatie klemgeraakt was.


Een keer die conclusie gemaakt, trok ik aan de remhendel en zie: de dunne (dubbele) draad die de sensor met de basis verbond, zat geklemd onder het zitje. Echt muurvast. Dat kon niet goed zijn.
Ik schroefde het zitje aan één kant los (de kant waar de handel vastgeklemd leek) en zie: de buitenste mantel van de bedrading was doorgesleten... Net op tijd dus.


Een keer de zaak weer op een normale manier lag, zette ik de schroef weer vast en vervolgde ik mijn route langs de Schelde. En warempel: de snelheidsmeter gaf weer normale waarden aan !


Ter informatie: vanmorgen lag de kruissnelheid op 31 km/u op de lange einden (na de herstellingswerken), in het weerkeren was dat eerder 34 km/u. Niet slecht voor een oude Alleweder met een nog (heel wat) oudere fietser erin !


Boeiend was ook het "zeileffect": met de wind voorlijk - om zeilterminologie te gebruiken - hielp die duidelijk nog altijd om snelheid te maken. Het is maar als de hoek bij benadering minder dan 30° bedraagt ten opzichte van de neus dat ik van "tegenwind" mag spreken. Alle andere richtingen helpen me vooruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten