dinsdag 20 september 2011

kilometervreten

Eergisteren, zondag, was voorlopig een hoogtepunt in het fietsen met eFAW. In heel Vlaanderen waren centra autovrij gemaakt of was dat de bedoeling: in Gent was "autoluw" een betere term, want er reden toch nog betrekkelijk wat auto's in het afgesloten centrum rond. Vermoedelijk vonden al die chauffeurs dat ze een terechte reden hadden om daar te rijden en was "autovrij" niet aan hen besteed.

Hoe dan ook: op het menu stond in de voormiddag een rit met de Gentse Liggers, gevolgd door een bezoekje aan het nieuwe adres van Fietser.be en uiteindelijk moest ik in de latere namiddag even heen en weer naar het provinciaal domein in Wachtebeke.

De voormiddagrit was, zoals gebruikelijk, heel gezellig. Niet zo lang, pakweg 50 km, en meestal aan een gezapig tempo. Het weer zat ook mee, want we reden het grootste deel van de rit onder een stralend zonnetje. Het was pas tegen de middag dat wolken de zon deden verdwijnen, maar het bleef droog. Velomobielen maakten deze keer een ruim aandeel uit van het gezelschap en nog een opvallende zaak: er viel geen enkel defect te melden, zelfs geen lekke band ! (beelden volgen)

Na de middag ging de groep dan op bezoek bij de mensen van Fietser.be, de bedenkers en producenten van de WAW. Groot nieuws: Fietser.be zou dealer worden van de producten van Velomobiel.nl.
Dat betekent dat hun velomobielaanbod binnenkort uit de volgende modellen zou bestaan:
  • WAW (uiteraard, want die bouwen ze zelf)
  • Alleweder A4, A6 en A7
  • Quest
  • Strada
Het resultaat is dat we naar mijn mening een redelijk unieke situatie krijgen in Gent: als onderdeel van het nieuwe bedrijf komt er een heuse velomobielwinkel, met producten van diverse fabrikanten.
Dries, de zaakvoerder, benadrukte dat Fietser.be méér is dan een velomobielwinkel: ze willen zich concentreren op oplossingen voor fietsforenzen. Dat betekent een reeks praktische fiets(-achtige) oplossingen zoals bakfietsen, velomobielen, bagagekarren, ... en een uitgebreide werkplaats. Hopelijk willen de fietsers ook mee, want in de praktijk lijkt "fietsen" nog vaak gecatalogeerd te worden onder "recreatie", waarvoor andere soorten fietsen populair zijn. In Vlaanderen is er nog veel werk eer fietsen als een normale oplossing voor het mobiliteitsprobleem gezien wordt.

Jammer genoeg moest ik vroeg afhaken, want rond 16u werd ik in het provinciale domein Puyenbroeck in Wachtebeke verwacht om een fotoreportage te maken. Graag gedaan, maar het was een moeilijke keuze: een half uurtje later ging immers Trapkracht XL van start. Een fietstochtje op de Gentse binnenring, verkeersarm voor de gelegenheid, is ook niet te versmaden.

Het uiteindelijke resultaat was dat er 's avonds 120 km op de teller stond. Nadien stapte ik nog op de bukker om in het centrum een hap te gaan eten en reken maar dat die laatste kilometers lastig waren !

Nog op het programma: woensdagavond komt Klaus Bondam (de man achter copenhagenize.com) spreken in Sint-Niklaas. Natuurlijk ga ik er met eFAW naartoe...

2 opmerkingen:

  1. Kleine opmerking, het centrum was niet verkeersvrij, het was autovrij of autoluw.
    De fietsers waren voor 1 keer in de meerderheid in het verkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk. Ik paste het onmiddellijk aan.

    BeantwoordenVerwijderen