donderdag 15 september 2011

licht voor allerlei spanningen

Het moet weer lukken: nu ik een oplossing heb om een 6V fietslamp op 12V te laten werken, lees ik over een nieuwe lamp van Busch und Müller. Binnen het nu al erg ruime aanbod is er nog een variant op de IQ Fly uitgebracht.


Conventionele fietslampen werken op dynamo's (naaf of zijloper) die 6V wisselspanning genereren. De meer en meer opkomende e-bikes werken met een accu - gelijkspanning dus -, waarbij naargelang het model de spanning ergens tussen 12 en 48 V bedraagt.


Daar komt dus de IQ Fly E op de proppen, die werkt met een variabele gelijkspanning. Pech: de fly geeft 30 % minder licht dan mijn Cyo Sport. Daarbij kost hij toch weer heel wat meer dan een omvormer-IC van € 0,75.


Dezelfde fabrikant lanceerde ook nog een achterlicht met geïntegreerd remlicht. Ook iets wat me boeit. Jammer genoeg reageert de sensor niet op de mate van vertraging van de fiets (g-sensor), maar op informatie van een naafdynamo, die ik uiteraard niet heb op de Alleweder...


Maar toch: er beweegt wat op dat vlak !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten