dinsdag 13 september 2011

versnellingsnaaf: technisch probleem

eFAW is uitgerust met een Shimano Nexus 8 naafversnelling. Heel handig: quasi onderhoudsvrij, want goed afgeschermd en met een eenvoudige kettingloop. Een derailleur heeft minder verlies, minder weerstand, maar een versnellingsnaaf lijkt me beter te passen binnen het Allewederconcept, precies omwille van het onderhoudsarme aspect.
Ik heb wel mijn twijfels bij dit exemplaar. Ik vermoed dat het zo ongeveer end of life is. Af en toe, geregeld eigenlijk, slaan de trappers wat door. Aangezien de ketting en het achtertandwiel al vervangen zijn, kan het probleem enkel nog in te naaf te situeren zijn. Vorige maand werd die afgesteld, dus een slechte afstelling kan ook al niet de oorzaak zijn.

Vraag: hoe ga je na of een Nexus 8 versleten is ? Ik neem aan dat die daarvoor open moet. Het is mogelijk dat openmaken, reinigen en opnieuw invetten voldoende is, maar evengoed dat openmaken me doet besluiten dat de naaf op is (zou je dat visueel kunnen controleren ? Ik heb er geen idee van).

De naaf bij de fietsenmaker binnenbrengen voor nazicht is bijna zinloos: een nieuwe Nexus 8 heb je voor pakweg € 100. Nazicht zal al snel die prijs benaderen. Daarnaast wil ik zelf weten hoe die dingen in elkaar zitten. Het probleem is dan weer dat je twee specifieke werktuigen nodig hebt van Shimano... Weet je wat: ik vraag het gewoon na bij mijn fietsenmaker.

Hier zit je meteen ook met het grote verschil tussen derailleur en naafversnelling: de eerste verzamelt vuil en moet geregeld gekuist worden, de wieltjes slijten behoorlijk snel ook en de laatste is bijna onderhoudsvrij, maar als eraan moet gewerkt worden...

Wat dan, mocht die versleten zijn ? Een nieuwe Nexus 8 - standaard, Premium of Alfine versie - of een Alfine 11 ?

Een Nexus 8 standaard (glijlagers) of Premium (naaldlagers) werkt met een draaiversteller, zoals de huidige.
De Alfine naven werken met een Rapidfire versteller.
De twijfel is of een dergelijke versteller te bedienen valt op de helmstokbesturing van een Alleweder. Mijn ervaringen met de ORO-regelaar voor de Cyclonemotor leerde me om voorzichtig te zijn met aannames op dit vlak, hoewel ik niet direct problemen zie.

Op het programma staat dus nazicht/openmaken van de Nexus 8, bepalen of die nog bruikbaar is en indien niet beslissen wat er in de plaats komt. Het voordeel van een Nexus of Alfine 8 in zijn verschillende vormen is vooral financieel. De kostprijs ligt, naargelang de uitvoering, tussen € 100 en € 170.
De Alfine 11 is dan meer in Rohloff-stijl: 11 versnellingen in een oliebad (waar de anderen in vet lopen) en een groter bereik (409 % tegenover 307 %), maar daar staat dan weer een hogere prijs tegenover. Reken op om en bij de € 400. Qua gewicht ontlopen de verschillende naven elkaar niet veel. Ze wegen allemaal ongeveer 1.600 g.

Qua bereik en aantal versnellingen geef ik nog het volgende mee: hier, in ons vlakke landje, gebruik ik de versnellingen 2 tot 7. De eerste wordt hoogst uitzonderlijk gebruikt op bruggen, indien ik over niet veel energie beschik; de achtste dan weer bij het afrijden van een lange helling. Maar niet zover van hier (30 km van thuis) is er een prachtige streek om te fietsen: de Vlaamse Ardennen. Daar kun je omwille van het glooiende landschap wel een groter bereik gebruiken en liefst ook meer versnellingen, zodat de onderlinge stappen niet te groot worden.

O ja: dat moet dan nog in een 20" velg ingespaakt worden. Dan kun je je weer afvragen welke velgbreedte optimaal zou zijn. Brede banden, bredere velgen is momenteel het credo (10 % lagere rolweerstand zegt Wim Schermer): 25mm velg dus en dan weer spaken berekenen, spaken bestellen, wiel spaken, ...
Zo blijft een mens bezig.

4 opmerkingen:

  1. Als je een nieuwe nexus zoekt moet je keer bij spruitje vragen, die heeft nog een nieuw ingespaakt 20inch liggen die hij verkoopt voor een juisje prijs. Ik heb getwijfeld om hem te installeren op mijn flevobike maar het toch maar niet gedaan.

    Ik zou toch nog eerst keer de afstelling controleren. Op onze tandem moet ik dit ook geregeld doen. Veel houd het niet in.
    Op versnelling 4 zetten (staat in het rood) en achteraan controleren of de 2 rode streepjes kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Birger, ik steek volgende week de naaf binnen voor nazicht. Daarna zien we wel verder. Probleem met die rode bolletjes is dat ze er niet meer zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt natuurlijk als je gaat vervangen ook een nuvinci overwegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, Wim. Daar heb ik ook al aan gedacht... Eerst afwachten wat de diagnose van de fietsenmaker wordt. Voordeel van Nuvinci: schijnt heel wat koppel en vermogen aan te kunnen, dus ideaal voor combinatie met de elektromotor. Vermoedelijk nadeel: rendement zou niet zo denderend zijn (daar zijn geen cijfers over te vinden), maar ook weer niet zo belangrijk met een hulpmotor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen