maandag 10 oktober 2011

geen licht

Nu weet ik weer waarom ik een hevig voorstander van dynamoverlichting ben, hoewel dat op deze velomobiel quasi onhaalbaar is.

Voorbije donderdag, rond 7u, maakte ik me klaar om naar het werk te vertrekken en schakelde de verlichting in.
Achterlicht aanzetten: check
Knipperlicht op linkerspiegel aanzetten: check
Koplamp aanzetten: no go

Het accupack, dat de koplampen, toeters en knipperlichten van stroom voorziet, was pas geladen, dus dat kon de reden niet zijn. Zodra ik het accupack eruit gehaald had, bleek één van beide draden van het contact losgekomen te zijn. No problem: even solderen is snel gedaan.

Na vijf minuten zat het accupack weer in eFAW, maar het bleef duister. Er was dus meer aan de hand en daar kwam de multimeter aan te pas. Eén van beide contacten in het pak deed het ook niet meer.

Ondertussen is alles hersteld en haalde ik nog een houder om 6 NiMH accu's in te zetten. In afwachting van de omvormer, waarvoor nog een geschikte behuizing moet verzonnen worden die voldoende kan koelen, kan ik de Cyo met 7,2 V - zijnde 6 1,2 V accu's - aansturen.

Na de montage en bij het testen van alle leidingen, maakte ik maar meteen wat beelden van de lichtpatronen, geprojecteerd op de garagepoort.

Dit is de originele linkerlamp, met een concentrisch lichtpatroon.


Dit is de originele rechterlamp, ook weer concentrisch.


Hier werken beide koplampen samen. Zoals te verwachten is, heb je gewoon meer licht.


Dan de Busch und Müller Cyo Sport, met een afgekapte bundel.


Wat je hier al ziet, is dat je een meer geconcentreerde bundel krijgt: ik ken de lichtopbrengst van de originele lampen niet, maar hier is duidelijk dat de Cyo minder verlies geeft. Doordat de bundel afgekapt is, kun je ook het licht verder laten schijnen zonder tegenliggers te hinderen.

Tenslotte zette ik nog even alle lichten samen aan.


Het gebundelde licht van de Cyo valt duidelijk op binnen de lichtcirkel van de andere lampen. Op deze manier kan ik de verlichting zo regelen dat de concentrische bundels dicht bij de fiets voor licht zorgen en de Cyo op een grotere afstand de weg verlicht. Dat laatste is van groot belang bij een hogere snelheid. Als je 30 of meer rijd, is het wel handig om enkele tientallen meters vooruit te kunnen kijken. Je wil die bocht met een gracht ernaast echt niet missen !

In een volgende post toon ik beelden van het licht in een reële situatie.

Gisteren, maandag, reed ik met het herstelde en uitgebreide verlichtingssysteem naar het werk. Tot mijn ergernis viel het circuit na enkele kilometers uit ! Gelukkig is de Cyo op een afzonderlijke stroombron aangesloten, anders was het een dik probleem geweest.

Gisteravond haalde ik dan de multimeter weer boven en zo was de oorzaak snel gevonden: één NiMH cel had de geest gegeven. Ondertussen zijn de vier zwakste batterijen uit het pak vervangen door nieuwe exemplaren. Van de originele 2400 mAh (volgens de informatie op de batterijen) bleef er zo'n 60 % over: tussen 1400 en 1500 mAh. Zulke batterijen werken nog, maar de capaciteit is veel te klein en je weet ook niet hoe lang ze hun lading houden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten