vrijdag 2 december 2011

geen geduld

km 4000

Vorig weekend, tijdens de Grote Onderhoudswerken aan eFAW, werden de tot op de draad versleten Big Apples - maat 47-406 - vervangen door zo goed als nieuwe Perfect Moirees in de maat 35-406.
Leuke bandjes: zo goed als lekvrij (ik had nog nooit een lek met PM's), goede wegligging, lage rolweerstand, ...

MAAR: achteraan ligt een PM in de maat 47-406 om. Vooraan van 47 naar 35 mm betekent grosso modo (want ook de velgbreedte speelt hierin mee) een vermindering van diameter met 12 mm en dat betekent weer dat de fiets ter hoogte van de voorwielen een eind lager komt te staan.
Zoiets.

eFAW heeft een (te) grote neus, die lager hangt dan de voorkant van het koetswerk. Er schiet zo al niet veel aan over. De verlaging met 12 mm bij de voorwielen betekent dat de neus een heel eind dichter bij het asfalt komt. In de praktijk zat ik om de haverklap met de neus tegen de grond en dat kan niet goed zijn, voor niets.
Daarnaast merkte ik dat die dunne bandjes toch voor meer rijgeluiden en minder comfort zorgden. De snelheid kan wel iets hoger liggen, maar dat is moeilijk uit te maken omdat de omstandigheden net deze week veranderden. Het waait plots veel harder en het is ook nat geworden.Hieronder een poging om een beeld te geven van hoe laag de neus staat met 35 mm banden.


Omdat de foto niet zo duidelijk is: het laagste punt van de neus zit ongeveer 7 cm boven de grond.


Exit PM 35-406 dus. Eigenlijk, omdat ik er tevreden van ben, wilde ik ze door een bredere versie van hetzelfde type vervangen, maar Fietser.be had ze niet en kan ze ook niet leveren. Daarbij zei ik het al: geen geduld. En om bandjes te laten opsturen terwijl er alternatieven voorhanden zijn, dat vind ik al te gek.
Dus verkocht Fietser me een setje amper gebruikte tweedehandse Schwalbe Marathon bandjes, ook weer in de maat 47-406.Die legde ik vandaag op de voorvelgen. Dat ging makkelijker dan met de PM's: Marathons leg ik met de hand op. De druk is op dit moment 4 bar. Het effect was meteen duidelijk op de neushoogte. Dat is duidelijk op de onderstaande foto.



Het laagste punt steeg van 7 tot bijna 11 cm ! Geen wonder dat verkeersdrempels, greppels en andere hindernissen minder een probleem vormen.

Tijdens een korte rit vanmorgen merkte ik meteen het verschil: veel minder rijgeluiden, meer comfort en de neus staat duidelijk heel wat hoger !

Qua grip zou dit in de winter toch ook een verschil moeten maken, want de Marathons tonen toch heel wat meer profiel. Hopelijk zijn ze even lekvrij.


2 opmerkingen:

  1. Een ander alternatief zou zijn een dunnere achterband. Maar de Marathons sluiten ieg mooi de wielkasten af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een optie, maar die wilde ik niet: dan zou het comfort algemeen afnemen en tenslotte zou de hele fiets ook lager komen te staan. In de toekomst wordt het vermoedelijk ook nog een bredere velg achteraan (samen met een andere versnellingsnaaf).

    BeantwoordenVerwijderen