dinsdag 27 december 2011

pieperdepiep

Kilometerstand: 4 555

Sinds een week merk ik dat iets achter me piept. Dat piepen is afhankelijk van de snelheid en de trapfrequentie en treedt enkel op indien de trappers ronddraaien.

In het kerstweekend maakte ik de achterdemper los van de achterbrug om die te laten zakken, haalde de bout (die loszat) uit de kettingrol, vette die bout in en zette de boel vast. Dat was de eenvoudigste ingreep en een mogelijke oorzaak, want de bout - die als as dienst doet - was helemaal drooggelopen.

Op dat moment merkte ik aan de onderkant van de achterdemper een hoop smurrie; een grijs mengsel van vet, olie en modder. De veerpoot is dus lek. Ook dat moet nagezien worden, maar aangezien een demper niets te maken heeft met wel of niet trappen, kan die niet de bron van het irritante gepiep zijn.

Ik begin te vrezen dat de amper ingereden Nexus 7 moeite heeft met het vermogen van een getrainde fietser + elektromotor... Dat wordt de naaf openschroeven en (laten ?) smeren. Andere oorzaken kan ik niet bedenken.

Een ander wiel heb ik niet zomaar liggen om even te wisselen: de oude Nexus 8 is uit de velg gehaald en helemaal opengemaakt; voor de NuVinci is een nieuwe velg besteld.

Gisteren leek het dan of ik gedurende de hele rit naar huis het gezelschap had van een merel of een lijster achteraan op (of in) eFAW. Zo kon het niet verder. Ik haalde uiteen wat ik kon, smeerde wat ik kon, maar dat bood geen soelaas. De vogel weigerde me te verlaten.

Omdat het inwendige van een Nexave met specifieke smeermiddelen moet behandeld worden, gaat de naaf volgende week naar de fietsenmaker (de zaak is deze week gesloten). Ik wist dat een Nexave 7 geen denderende naaf is - de dichtingen zijn ondermaats, waardoor in regen de smering weggespoeld wordt -, maar 2.500 km is toch wel erg weinig ! Zo verder rijden kan enkel meer schade veroorzaken, dus ben ik veroordeeld tot de auto voor de woonwerkverplaatsing. Bah.

2 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar dat 'n extra (achter)wieltje op voorraad hebben liggen echt geen kwaad kan! Laatst met de roets nog weer van pas gekomen om een 'onverklaarbaar' geluidje te localiseren...
    Ik zag op je blog dat je inmiddels een soort alu roll-bar gemaakt hebt. Nu sprak ik net Rob B. en die heeft deze ter versteviging vol gepurd met polystyreenschuim. Kan 'm ook beschermen tegen deuken. Idee?
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, Mick, dat komt eraan. De Gingkovelg is onderweg vanuit Duitsland en stilaan krijgt het wiel met NuVinci vorm. Volgende week steek ik de Nexusnaaf binnen bij de fietsenmaker en keer het andere af is, wordt de Nexus de reserve.
    De roll-bar is een vertrekpunt: de bedoeling is om hierover een "muts" te maken - in alu natuurlijk - tot aan de staartpunt. Maar tijd, he...

    BeantwoordenVerwijderen