woensdag 18 januari 2012

Populariseren van de velomobiel

Ik volg vol belangstelling de berichten van Johan Vrielink (Flevobike), die op die manier het Velomobileseminar voorbereidt. Zijn uitgangspunt: hoe kunnen we de velomobiel buiten het wereldje van de overtuigde velomobilisten populair maken ?
Met andere woorden: hoe krijg je mensen uit hun auto en in een velomobiel ?

Dit wordt zwaardere kost dan een simpel verslag van een ritje, mooie foto's en zo, maar het is wel van belang.
De overstap naar de fiets is voor velen te groot en de (irrationele) argumenten zijn gekend: minder comfort, teveel inspanning, het regent teveel, ... Een velomobiel kan alvast enkele van die tegenargumenten opvangen: hij lijkt meer op een auto, is comfortabel en beschermt je tegen de elementen. Maar anderzijds vraagt het rijden erin wel redelijk wat inspanning en kost hij pakweg evenveel als een kleine auto, waar je dan weer met vier in kunt.
Dus moet op meer fronten gewerkt worden om de aantrekkelijkheid te vergroten:
  • goedkoper maken
  • gebruiksvriendelijker
  • comfortabeler (vooral in- en uitstappen, veronderstel ik)
Omdat dit zeer uitgebreid is,  spreid ik mijn ideeën omwille van de leesbaarheid maar over meerdere berichten. Neem ze voor wat ze waard zijn, reageer waar je het nodig vindt. Misschien komen we allen samen wel tot een leefbaar concept dat onze wereld wat leefbaarder maakt op het vlak van mobiliteit.
Neem me ook niet kwalijk indien ik nonsens uitkraam: tegenover mensen die al decennia met zo'n zaken bezig zijn, ben ik een absolute beginneling !
Tenslotte ga ik ervan uit dat wie met een velomobiel rijdt dit voornamelijk doet omdat dit de oplossing is voor mobiliteitsproblemen in onze maatschappij: de gevolgen voor het milieu van het gebruiken van verbrandingsmotoren, de maatschappelijke kost van de vele verkeersslachtoffers, het feit dat onze woonplaatsen verworden zijn tot doorgangswegen voor gemotoriseerd vervoer (waar de woonfunctie op de tweede plaats komt), kortom waar de auto centraal staat in plaats van ten dienste van de mens.
Of zoals Klaus Bondam - de "fietsburgemeester" van Kopenhagen - het stelt: een auto is een nuttige uitvinding, maar hij neemt een iets te prominente plaats in.

3 opmerkingen:

  1. Met die laatste opmerking ben ik het echt 100% eens.

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima initiatief, deze berichten! Stel voor om "betere vormgeving" en "grotere veiligheid" aan het lijstje toe te voegen. Dit zijn belangrijke verkoop argumenten voor auto's geworden. Dus ook belangrijk voor toekomstige velomobielen die bij gaan dragen aan "uit de auto - in de velomobiel".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ho, wacht ! Er volgen binnenkort nog bedenkingen rond de marketing (voor zover ik daar kaas van gegeten heb). Ik zal die argumenten mee opnemen.

    BeantwoordenVerwijderen