vrijdag 27 januari 2012

spaken en Echternach

Ik wil (alweer) een wiel maken. De NuVinci N360 ligt al enkele maanden stof te verzamelen, nu vergezeld van een 20"  velg met 25mm binnenbreedte.
Het belangrijkste ontbrekende onderdeel: de spaken. Via de site van Sapim maakte ik netjes een berekening volgens de instructies van Fallbrook: bij een velg van 24" of minder moet het spaakpatroon kruis over 1 gevolgd worden. De fietsmechanicien bij mijn fietshandelaar zei me dat kruis over 2 toch aan te raden was, wegens veel sterker, en maakte een nieuwe berekening voor mij, waarna hij de spaken bestelde bij Sapim. "Binnen de week geleverd", zei hij.

Veertien dagen na datum ging ik bij de fietshandel langs, waar de zaakvoerder me zei dat Sapim hem gebeld had: de bestelling kon niet geleverd worden, want spaken moesten per veelvoud van 144 (4 x 36 dus) besteld worden. Nu schijnt dat nog nooit anders geweest te zijn, dus vond hij die melding maar al te gek. "Doe maar," was zijn antwoord. Nu zouden die spaken dus in productie moeten gaan.

Ik ben benieuwd wanneer ik ze uiteindelijk zal zien. Bij voorkeur de strong-variant, want met een e-motor erbij moet dat achterwiel heel wat verwerken. Omdat een velomobiel nu eenmaal niet kantelt in de bochten (de mijne toch niet, of het moet helemaal fout lopen), is ook de zijdelingse belasting niet van de poes. Strong, dus en wachten dus.

2 opmerkingen:

  1. Voor zijdelingse stabiliteit zou niet-gekruist het beste zijn. Meermaals kruisen is vooral bedoeld om remkrachten en aandrijving op te vangen. Voor mijn Hurri heb ik ooit een voorwiel laten bouwen dat aan de schijfremzijde gekruist was en aan de andere kant recht. Vond de inspaker niet leuk...

    Theo - Hurri komt alleen met mooi weer buiten - van Soest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Theo: op eFAW zit een elektromotor, waarbij mijn Cycle Analyst al een piekvermogen van maar liefst 730 W gemeten heeft. Dat is grofweg 3 keer wat ik zelf kan leveren... Een sterk wiel is dan zeker een noodzaak ! Wel interessant dat verschil tussen stabiliteit in langs- en dwarsrichting en het daarvoor nodige spaakpatroon. Weer wat bijgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen