vrijdag 10 februari 2012

roadkill 2

De situatie: een jaagpad, met aan de ene kant een rivier (de Schelde) en aan de andere kant weiden, waar tussen de sneeuw grassprietjes te zien zijn. Watervogels vluchten naar het water bij wat zij zien als naderend gevaar. Het resultaat ?



Dit was een meerkoet.
Aangezien hier geen auto's rijden en het erg onwaarschijnlijk lijkt dat een wandelaar hiervan de oorzaak is, moet een fietser met het beestje in aanraking gekomen zijn.
Niet moeilijk, want enkele honderden meters verder schoot een troep van die vogels voor mijn wielen het pad over, vluchtend naar het veilige water. Ik kon ze net vermijden, stevig remmend.

Moet daar nu een bordje komen "opgelet voor overstekende vogels" ?

3 opmerkingen:

  1. Hi Jan,
    De dode watervogel is geen waterhoen maar een meerkoet. Ik kreeg vorige week een groep van deze vogels tegen mijn Quest met een flinke schade tot gevolg.
    De vogels hebben het toen wel allemaal overleefd.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad een Meerkoet.

    Ik heb vroeger het volgende Ezelsbruggetje geleerd: een Meerkoet heeft een witte snoet.

    Bij een Waterhoen is dat rood.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de correctie, heren. Ik pas het bericht aan (waardoor de reacties niet meer relevant zijn)

    BeantwoordenVerwijderen