maandag 5 maart 2012

fiets te klein

Zondagavond. Na een namiddagje sporten ben ik in het duister op weg naar huis. Ergens onderweg zie ik een fietser aan de linkerkant op de stoep rijden. Een donkere gestalte met een rood oplichtend achterlicht. Links, op de stoep. Verdacht dus en ik hield de fietser in het oog.

100 m verder had hij een zijstraat en zonder op- of omkijken stak hij schuin de straat over, altijd maar dichter bij eFAW fietsend. Ik riep dat hij moest opletten; dat ik er ook reed.

Toen ik naast hem kwam, was de bemerking "je ziet dat bijna niet: jouw fiets is veel te klein". Ja hoor: niet gekeken, niets gehoord (rammelend over betonklinkers) en achterop staat een knipperende rode lamp... Te categoriseren onder "flauwe excuses" of een typisch voorbeeld van rationaliseren om de eigen fout de rechtvaardigen. Maar geef toe: wie verwacht nu om 7u 's avonds nog een fietser op de weg ?

PS: in de voormiddag heb ik in het linkerwiel alweer een spaak moeten vervangen. Eén van de recent geplaatste spaken was weer gebroken. Ik vroeg bij de fietsenmaker om ringetjes om achter de koppen te steken: hij heeft dat nog "ergens" liggen en zou er bij gelegenheid eens naar zoeken.
Het wordt tijd om de spaakspanning en uitlijning van de voorwielen eens helemaal te controleren.

2 opmerkingen:

  1. Soms kan ik zo moe van worden van dat soort gasten.
    Ze zijn helaas in de meerderheid.
    Valt me nog mee dat er geen touwtjes uit zijn oren kwamen met luide muziek op.
    Opletten, geduldig blijven, niet tot discussie laten verleiden en zorgen dat er geen krassen op de lak komt......;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawel, de voorraad van dat soort weggebruikers lijkt onuitputtelijk. Tegen toeterende inwoners van blik op wielen helpt een brede grijns en enthousiast zwaaien. In dit geval moeten andere strategieën toegepast worden.

    BeantwoordenVerwijderen