zaterdag 14 april 2012

dodenwakes achter de rug

Dit komt ook nog aan bod op Fietsbult, in de regionale pers en op de regionale tv: deze morgen hielden we met Fietsersbond Gent (Perpetuum Mobile) twee dodenwakes. Dit betekent evenveel fietsers die dit jaar al omgekomen zijn in het verkeer, in Gent alleen !
Zoals onze woordvoerder zei: "in België loop je als fietser twee keer zoveel kans om in het verkeer om te komen als in Nederland" ! Waarom gebeurt daar dan niets aan ?


Meestal luidt het gezegde dat er eerst een dode moet vallen eer er ingegrepen wordt. Nu blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag dat zelfs dat niet voldoende is: alle voorrang voor de auto's ! Pijnlijk ...

2 opmerkingen:

  1. Het is zuur dat te moeten vaststellen. 2x zoveel. Niet mis. Vooral omdat in Nederland veel meer gefietst word dan in Belgie.
    Alleen in Engeland is het nog erger gesteld. Daar ben je gewoon opgejaagd wild! Er bestaan zelf filmpje waar automobilisten fietsers bewust van de weg afrijden...

    In Duitsland daarentegen fiets je enorm veilig. Ondanks het slechte en meestal ontbrekende fietspadennetwerk.
    Daar geeft al het gemotoriseerde verkeer je altijd minstens 1,5 mtr ruimte of ze blijven gewoon achter je.
    Alleen moet je daar uitkijken voor inhalende Hollanders, die rijden het liefst je portemonnaie uit je broekzak als dat mogelijk is.....:-$

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Theo, ik heb de cijfers niet bij de hand, maar vandaag hoorde ik dat België na Denemarken en Nederland het derde fietsland ter wereld is, bekeken naar het aantal fietsers per miljoen inwoners... Dus zoveel meer wordt in Nederland ook weer niet gefietst. Wel is de ruimtelijke ordening er veel beter georganiseerd en is er ruimte om echt vrijliggende fietspaden te maken. Bepaalde overheden hier zijn er dan weer nog altijd van overtuigd dat het autoverkeer boven alles gaat. Het antwoord op de parlementaire vraag getuigt daarvan. Helaas...

    BeantwoordenVerwijderen