maandag 23 juli 2012

note to self

Nou ja: ik wil dit wel delen, natuurlijk.

Zondag 22 juli was het moment van de waarheid. Na een voorzichtige eerste "deftige" rit met de Kobra (heen en weer door Gent, ongeveer 15 km), richtte ik me noordwaarts. Deze keer ging het van Gent naar Sas van Gent: dat maakt een totaal van om en bij de 65 km.

Dit was mijn laatste vakantiedag. De tuin smeekt om onderhoud; in huis is ook altijd wel wat te doen, maar - o ironie - op deze laatste vakantiedag was het plots wél zomer... Dus besloot Jan om het ervan te nemen en de inspanningen te leveren in een andere vorm: fietsen en testen. De voorbereiding bestond uit het monteren van de Agu toptas (jawel: er zit een bagagedrager op deze racer) en een Ortlieb fietstas, zodat wat herstelspullen en vooral een Camelbak mee konden.

De route Gent - Sas van Gent loopt grotendeels langs de R4. Dat is een drukke autoweg parallel aan de linkeroever van het kanaal Gent-Terneuzen. Maar daarnaast, gescheiden door een verhoogde berm, loopt een schitterend geasfalteerd fietspad, dat eindigt zowat aan de grens met Nederland. Dat wil zeggen dat ik, een keer ik Gent verlaten heb, de hele weg over mooie en rustige fietspaden kan rijden.

Laten we beginnen met het prestatiegedeelte: kruissnelheden van 30 km/u over langere afstanden zijn een makkie met de Kobra. De top die ik haalde, op vlakke baan en zonder een zuchtje wind, lag rond de 45 km/u. Niet mis voor een 20 jaar oude fiets en nog veel oudere fietser ! Denk eraan: dit is geen Quest of WAW. Het gaat om een ongestroomlijnde lage racer (wel met 28mm hogedrukbandjes).

Maar ik merkte ook dat er nog veel werk aan de winkel is:
  • de hellingshoek van het zitje is veel te groot. Ik lig te plat en bijgevolg drukt de onderrand van het zitje in de achterkant van mijn dijen. Bijzonder oncomfortabel en pijnlijk na verloop van tijd en kilometers. Een ander gevolg is dat ik mijn hoofd nogal sterk voorover moet buigen. Ook niet echt praktisch.
  • Er is ook nog wat fout met de ergonomie/geometrie: ik hang aan mijn stuur. Omdat het een vast stuur is, valt daar niet zomaar wat aan te verhelpen.
  • De balhoofdlagering heeft de neiging voortdurend los te komen.
  • Ook op de voorwielnaaf zit speling. Omdat de Kobra uitgerust is met een monovork, moet ik nog uitzoeken hoe het wiel eruit gehaald kan worden.
  • Het kettingwieltje maakt veel lawaai. De cyanoacrylaatlijm die ik gebruikte, kon de spanningen niet aan en loste dus. De beugel die ik rond het wieltje maakte, deed wel zijn werk.
  • De ketting is alweer enkele keren van het voorste blad gelopen. Daar moet dus een rand op komen om dit te verhinderen.
  • De achterste bevestiging van het zitje kwam los onderweg.
Die hellingshoek schik ik op te lossen met een systeem waarbij het stoeltje vooraan scharnierend en verstelbaar bevestigd wordt en achteraan wil ik een dubbele U maken in aluminium, waarbij beide delen met snelspanners aan elkaar vastgezet worden. Zo kan ik de hoek makkelijk variëren. Leve aluminiumplaat ! De kans is groot dat hiermee ook het probleem met de geometrie opgelost zal zijn.
Een neksteun hoort ook tot de mogelijkheden. Hoe en wat, dat valt nog even te bekijken.

De balhoofdlagering zal ik in eerste instantie moeten uiteenhalen, reinigen, smeren en opnieuw monteren. Op dat moment zal er wellicht Locktite aan te pas komen.

Ook de voorwielnaaf moet afgesteld worden, maar da's in principe niet zoveel werk een keer ik weet hoe het wiel eruit moet.

Een nieuw kettingwieltje dus. Eerst moet ik de maten opnemen, vooral de asdiameter is van belang. Het bizarre is dat bij het bestaande wieltje een buisje door de binnenkant van het lager geperst is: de as is namelijk volledig met schroefdraad uitgerust. Maar voorlopig werkt het wel, rammelend, maar het beweegt. Velomobielonderdelen is een mogelijkheid, hafa-ligfietsen een andere en wellicht kan fietser.be me ook helpen: zij leveren de Alligt kettingrollen (68mm met 8 mm asopening)...

Eerst zal ik een oplossing voor het zitje uitwerken, want anders valt er toch niet zo goed te rijden met de fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten