woensdag 8 augustus 2012

eFAW: overbrengingsverhoudingen

Dit is een vervolg op de kransjes- en kettingbladkwestie in een poging om de overbrengingsverhoudingen (kleinste en grootste verzet binnen de 360 % bereik) te optimaliseren.

De gegevens hierbij:
  • NuVinci N360 traploze versnellingsnaaf met een bereik van 360 %
  • 20" achterwiel
  • 65T kettingblad
  • 17T kransje (standaard meegeleverd met de naaf)
Het probleem was dat het hele bereik te hoog lag: het kleinste verzet was niet klein genoeg en aan het grootste raakte ik niet. Laat ons zeggen dat van die 360 % in de praktijk 200 % bruikbaar was.

Na wat rondzoeken en vragen bleek dat een standaardkransje voor een Shimano Freehub body (een kransje voor een cassette dus) compatibel is met de NuVinci body. Dat betekent dat experimenteren met diverse kransjes en dus variëren in het verzet voor heel weinig geld kan: ik betaalde € 3 voor een tandwiel.

Om het economisch te houden - ik voer het werk toch zelf uit en reken dus de werkuren niet - veranderde ik dus dat kransje: van 17T ging ik naar 19T. Hou er rekening mee dat dit in combinatie met een 20" wiel is (wel met een vette 54-406 PM band) !

Onlangs waren de omstandigheden tijdens de woonwerkverplaatsing ideaal om alles uit te testen: er zijn onderwegen kele eerder lange brughellingen; het deel in de bebouwde kom betekent veel stoppen en weer op gang komen en anderzijds is er een eind van 12 km over een jaagpad. Deze keer lette ik er speciaal op welk deel van het bereik in de praktijk nodig was en kijk: ik gebruikte het helemaal ! Voor de allereerste keer gebruikte ik zelfs het grootste verzet en ook het kleinste zit - voor mij dan toch - prima.

In principe moet je hierbij ook kijken naar de trapfrequentie, maar dat deed ik (nog) niet.

Conclusie: ik ben eruit. De overbrengingsverhoudingen zijn nu voor mijn doel perfect. 20T zou het grootste verzet te klein maken (te hoge trapfrequentie bij topsnelheid) en ook aan de onderzijde zou het niets toevoegen.
Een kransje vervangen vraagt pakweg 15 min tijd: wiel losmaken, kabels en clickbox verwijderen, klemring van kransje halen en alles opnieuw monteren.

1 opmerking:

  1. Ik ben van plan mijn 52 tanden voorblad te vervangen door een 110 tanden voorblad, zijn er nog meer liefhebbers die meer eindsnelheid en minder wrijving in de achterderailleur!

    BeantwoordenVerwijderen