woensdag 31 oktober 2012

nieuwe bandjes

(eFAW 11.500 km)

Enkele dag geleden ging ik met zoonlief naar Decathlon Kortrijk: hij had nieuwe fietshandschoenen nodig en ik kon nog wel wat fietskleding gebruiken.
Terwijl ik, gewoontegetrouw, in de fietsafdeling rondsnuffelde, vond ik een aanbieding bij de weinige 20" banden die er te vinden zijn: Hutchinson Greenville 40-406 van € 24,95 voor € 9,95. Mooie prijs, vooral omdat er ook een antileklaag in voorzien is en ze toch een behoorlijke druk aankunnen: tot 6,5 bar. Ik herinnerde me dat Wim Schermer er onlangs een uitroltest mee gedaan had en dat de band heel behoorlijk scoorde, dus ging er een setje mee.
Sinds deze morgen liggen ze op eFAW, zodat ik ze kan vergelijken met de (niet meer in deze maat geproduceerde) Perfect Moirees. Zo op het gevoel is het materiaal een stuk harder dan het rubber van de PM's. 


Benieuwd wat dat zal doen in de bochten ! Daarmee hoef ik ook niet meer na te denken over vervangers voor de PM's vooraan.
Een eerste verschil met de Vredestein bandjes was merkbaar bij het opleggen: ze centreren als vanzelf, zijn makkelijk met de hand op te leggen en aangezien ze symmetrisch opgebouwd zijn, is er geen specifieke looprichting.


Op het vlak van comfort verwacht ik een lichte achteruitgang: 40 mm tegenover 47 en 5 bar tegenover 4, dat moet verschil maken. Wat het doet qua snelheid valt af te wachten.

Voor achteraan wordt het nog even uitkijken. Het is duidelijk te merken dat de PM met de lagere temperaturen en de nattigheid problemen krijgt met de tractie; de band is dan ook niet nieuw meer. Van semi-slick is die geëvolueerd tot een volledige slick en dat werkt niet zo goed met modder en vocht op het asfalt.
Achteraan wil ik er een vette band op leggen: qua breedte bevalt de 54 mm me wel. Met de Marathon + had ik geen zo'n goede ervaringen qua bochtstabiliteit, dus ondanks de absolute lekvrijheid gaat mijn voorkeur daar niet naartoe. Een Big Apple misschien? Een Big Apple Plus? Een Energizer Plus? Op de bukker liggen Conti's en daar ben ik ook tevreden over. Eigenlijk zou je op maat moeten kunnen zoeken in plaats van binnen een merk op type (op sommige sites kan dat) en dan moet je fietsenhandelaar nog kunnen leveren ook.

Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de remschoenen op te ruwen, de trommels te ontvetten en de kabels bij te stellen.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind dit wel een interessante band. Zou je ons/mij op de hoogte willen houden van je ervaringen?
    Gr. Wim -de roetsende

    BeantwoordenVerwijderen