dinsdag 23 oktober 2012

Zwieper

Gisterenmorgen, bij het vertrek was het donker - da's normaal om 7u - en mistig. Ik koos een andere aanlooproute om de modder om de hoek te vermijden.

Die aanlooproute stuurde me door een andere randgemeente - Ledeberg - en door straten waar tramsporen liggen. Normaal vermijd ik die, maar de parallelweg is afgesloten als gevolg van werken.

Tramsporen en fietsen, dat vormt zoals gekend geen gelukkige combinatie. Tramsporen, fietsbanden en vocht: dat is nog wat slechter. Bij het schuin aansnijden van de sporen verloren de banden plots grip en ging eFAW bijna helemaal dwars. Gelukkig reed ik met een velomobiel en niet op een gewone fiets, want anders was ik tegen de vlakte gegaan !
Tegensturen hielp na een korte tijd (lees: enkele meters), maar tegen dan stond ik wel halfweg de straat en wees de neus van eFAW naar de stoep aan de overzijde. Gelukkig waren er geen auto's in de buurt, want anders was de schade niet te overzien. Het vervelendste: er valt eigenlijk weinig aan te verhelpen, behalve sporen vermijden.

Op eFAW heb ik nog het voordeel van met brede banden te rijden (47 mm vooraan, 54 mm achteraan), waardoor ik al niet in de sporen klem kan raken. Dat kan namelijk leiden tot explosieve situaties, zoals we recent tijdens een rit met de Gentse Liggers ervaren hebben (een ontplofte voorband, met een gat in de wang als gevolg).

1 opmerking:

  1. Ja, ik herinner me de tram/treinsporen nog goed van vroegere tochten/ritten in Belgie, gelukkig altijd zelf goed eroverheen gekomen met de koersfiets, maar heb er regelmatig een "plat" zien gaan. Kan nu alleen maar content zijn dat er hier geen tramsporen in de wegen liggen.
    Vanmorgen naar het werk 3 auto's ontmoet, en door 6 auto's ingehaald. Lekker rustig hier boven! Groeten, Adriaan.

    BeantwoordenVerwijderen