vrijdag 9 november 2012

Gezellig samen met Foxy (2)

Nu we de buitenkant van Foxy uitvoerig bekeken en vergeleken met de aluminiumhuid van een Flevobike Alleweder, is het de beurt aan de binnenkant.

Vooreerst: tussen buiten- en binnenkant zit het koetswerk. Bij een WAW is dat uitgevoerd uit aramidevezel en epoxy. Aramide is duur materiaal, aanzienlijk duurder dan glasvezel, volgens mijn bronnen (iemand uit de wereld van kogelwerende vesten en dergelijke). Dat is dus een meerwaarde voor een WAW, temeer omdat de gekozen vezel ook taaier is. Aangezien de prijs van een basisWAW niet hoger ligt dan die van de meeste andere velomobielen, is dit een mooie compensatie voor de wat minder afgewerkte naden, vind ik.


Foxy is ook een luxeWAW. Dat wil zeggen dat deze integraal bekleed is met akoestisch vilt aan de binnenzijde. Dat voegt volgens Fietser zo'n 700 g toe aan het totaalgewicht van de velomobiel, maar de meerwaarde op akoestisch vlak weegt hier zeker tegen op. Mijn probleem: ik kon niet vergelijken met een kale WAW. Geen idee hoeveel verschil het maakt, dus.


Verder is een WAW één van de zeldzame velomobielen die door middel van een dubbele joystick bestuurd wordt. De andere Alleweder-nakomelingen werken met een centrale stuurstang.




Als we even kort overlopen wat hierboven te zien valt:

  • akoestisch vilt rondom
  • dubbele joystickbesturing
  • "gas"-hendel aan de linkergreep, om de Cyclonemotor te bedienen
  • bar end shifter op de rechtergreep: vooraan slechts één blad
  • afzonderlijke remhendels voor links en rechts
  • Ventisit: standaard bij elke WAW
  • moeilijker te zien: een transparante kettingafscherming (ofte broekbeschermer)
  • de (bij duisternis onzichtbare) fietscomputer; een Sigma BC 1009 in dit geval
De rechtervoor-binnenkant wat meer in detail.



Hier zie je de broekbeschermer (transparant). Ook vallen duidelijk twee kettingwielen te zien: één voor de trekkende en een tweede voor de weerkerende ketting.


Een ander belangrijk punt, in mijn ogen, is de beschikbare bagageruimte. Die vind je achter en naast het zitje.




Dit vond ik wat ontgoochelend. Qua volume is het ruim voldoende, vermoedelijk zelfs meer dan in eFAW, maar de vorm is niet zo handig. In een A2 heb je een "koffer" met een vlakke bodem boven het 20" achterwiel. In een WAW plooit de bergruimte zich rond het 26" wiel en dat is een minder makkelijke vorm. In mijn A2 heb ik ook nog plaats achter het zitje, op de bodem, maar die ruimte is hier niet bestaand.

Ook blijken de joysticks op het vlak van bergruimte een belemmering: de plaats naast het zitje is in de praktijk amper bruikbaar, want daar komen je armen te liggen. Lange, lage zaken kunnen daar nog een plekje vinden, maar dat is het zowat.

Om het anders te stellen: in liters uitgedrukt is er waarschijnlijk meer ruimte dan in eFAW, maar in de realiteit zal ik meer kwijt raken in de oude Alleweder. Dat is meteen ook een verklaring waarom de buitenvolumes zo anders zijn. Een velomobiel vind ik trouwens niet echt een boodschappenfiets (in noodgevallen kan het, maar anders kies ik voor een fiets zonder stroomlijn), dus dat is niet echt een bezwaar.


Voor de rest valt, volgens mij, over die binnenkant weinig te zeggen. Netjes en spartaans lijkt me een correct omschrijving.


Nog wat bemerkingen in de marge:

  • de randen van de voetenopening zijn in dit geval gewoon slecht afgewerkt. Het zou kunnen dat dit te maken heeft met het feit dat het om een huurfiets gaat. Geen idee.
  • aan het dakje zal ik een afzonderlijke post besteden, want daar valt wel wat over te vertellen.
  • het akoestische vilt zorgt dat de binnenkant er echt chique afgewerkt uitziet en zal allicht een behoorlijk geluidsdempend effect hebben. Ik vroeg me af hoe slijtbestendig het is, maar zowel Ben als Brecht zagen er geen probleem in. Op één kale plek aan de rechterwielkast na, zag het er in de intensief gebruikte Foxy nog heel behoorlijk uit; ook waar je je voeten zet bij het instappen.
  • Op elektrisch vlak staan ze bij Velomobiel wel een pak verder. Je kunt bij Fietser heel wat opties kiezen op dat vlak, maar een schakelpaneel zoals ik dat in een Strada of Quest al zag, kan ik me van een WAW niet herinneren.
Morgen meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten