dinsdag 20 november 2012

Gezellig samen met Foxy (4): sprokkels

Onlangs was "de testdag", waarover jullie al uitvoerig verslag kregen. Ondertussen is het weer business as usual: elke dag met eFAW naar het werk.

Foxy is echt niet onopgemerkt gebleven: vele collega's spraken me al aan over "die supermooie fiets" waarmee ik toen aangekomen was. Het lijnenspel en de kleurstelling van de eWAW spreken blijkbaar aan: lang, laag en slank en in stemmig roodwit. Een WAW straalt snelheid uit en bezit blijkbaar over de juiste lijn om heel aantrekkelijk te zijn.

Iemand had zijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, want toen ik wilde vertrekken, merkte ik dat het dakje niet helemaal op zijn plaats lag. Enerzijds te begrijpen, want de mens is nieuwsgierig van aard, maar anderzijds stoort het me. Hoe zou zo iemand reageren indien ik ongegeneerd de deur van zijn/haar auto zo opentrekken om eens goed rond te kijken ?

Op "hoe rijdt het" kan ik enkel met "ongelooflijk goed" antwoorden. Bij de onvermijdelijke vraag naar de kostprijs, volgt meestal een stilte op het antwoord, maar als je dan opmerkt dat dit een voertuig is voor wie dagelijks een behoorlijke afstand dient af te leggen (zeg vanaf 20 km) en dat de fietsvergoeding € 0,20 per kilometer bedraagt en je de investering op 2 à 3 jaar terugverdiend hebt, krijg je weer meer begrip.

Heel positief: hier op het werk wordt een velomobiel ondertussen aanvaard. Niet in die zin dat iedereen zegt "ik wil er ook een", maar wie ermee rijdt wordt niet als een gek bekeken (misschien wel als een excentriekeling).

Wat de reacties op de blog betreft: ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het lijkt erop (maar ik kan het fout hebben, want ook ik ben subjectief) dat iedereen zijn eigen conclusies bevestigd ziet. In zekere zin is dat jammer, want het gaat dan meestal over "waarom ik geen WAW kies".
Bijvoorbeeld de dubbele joystickbesturing, zoals in een Flevobike Orca, vind ik schitterend en makkelijker dan de helmstok van de Allewederachtigen (Quest, Strada, Mango, A4/5/6/7/8), maar dat lijkt tussen de plooien te verdwijnen of heb ik er onvoldoende nadruk op gelegd ?

In elk geval zal ik, zoals ongeveer iedereen die uitkijkt voor een velomobiel, nog uitgebreid testen met andere modellen. De Orca staat zeker ook op de verlanglijst. Haast is er niet bij: eFAW draait hier nog maar anderhalf jaar mee. Daar kan dus minstens nog een jaartje bij.

5 opmerkingen:

  1. Ik vroeg met af of je ook met 1 hand kan rijden met stickbesturing?
    De verloren bagageruimte zou mij het meest afschrikken, laat daar waar de sticks staan nu net bij mij 2 zakjes staan met radio, drinken,eten, ....

    Iedereen heeft natuurlijk zij eigen mening. Een geluk dat er verschillen zijn tss de verschillende fietsen waar iedereen zich in kan vinden.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stickbesturing met één hand vormde geen enkel probleem. De bagageruimte noemde ik ook als negatief punt en het tekort daaraan is denk ik grotendeels het gevolg van de afneembare staart. Daardoor stopt de "koffer" nog voor de achteras.

      Dat is ook voor mij een praktisch bezwaar. Anderzijds vond ik de WAW geweldig rijden, maar ook weer, zoals gezegd, enkel vergeleken met de oude FAW. Dat zegt niets over hoe de WAW zich verhoudt tot een Mango, Quest, etcetera

      Verwijderen
  2. Heb je al eens een Orca in levende lijve gezien Jan ?

    Het zijn erg compacte VM's. Ik schrok er zelfs een beetje van op CV 2012.

    Ik vraag me af hoeveel bagage die kunnen meenemen.









    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eén keer: toen ik met eFAW op terugweg was uit het verre Friesland (bij de aankoop), ben ik bij Flevobike gestopt. Waar de WAW een stevig eind langer is dan eFAW (kon ik in de garage niet op dezelfde plek kwijt) is de Orca een stukje korter (20 cm). Alles hangt af van hoe efficiënt het volume benut is.
      Misschien, heel misschien, kom ik wel naar de Oliebollentocht (hoewel het erg ver is voor zo'n trip) en dan bestaat de kans om er eentje in het echt te zien en wat uitgebreider te bekijken.

      Verwijderen
  3. Heel interessant verslag, Jan. Zeker voor iemand die ook nog maar net "velomobielt". De besturing vind ik aan mijn Alleweder ook wel een minpunt. Doordat mijn remkabels regelmatig wat losser komen en je bij een Alleweder niet onafhankelijk kan remmen, zorgt dat ervoor dat hij tijdens het remmen soms scheeftrekt (of dat ik bijna dagelijks mijn remmen weer gelijk moet zetten). Daarnaast vind ik onderstuur (enkel ervaring met Ice trike) gewoon ook heel prettig rijden.

    BeantwoordenVerwijderen