maandag 7 januari 2013

2013

Op fietsvlak was 2012 helemaal niet slecht wat mij betreft. Dat hebben jullie mooi kunnen volgen. De andere vlakken doen voor deze blog niets terzake...

Omkijken heeft weinig zin. Ik kijk liever vooruit, naar de plannen voor 2013. eFAW zal me, als alles loopt zoals het hoort, dit jaar nog verder vergezellen bij het woonwerkverkeer. Ondertussen verzamel ik ijverig centjes om het jaar daarop naar een opvolger uit te kijken. Er is dus geen haast bij en dat betekent dat er veel tijd is om te verkennen, te vergelijken en prioriteiten te stellen. Een aangename hulp bij het sparen is de fietsvergoeding (€ 0,20/km), die ik opzij kan zetten voor een vervanger.

Aan eFAW wil en hoef ik niet veel meer te veranderen. De Birdy is, op wat details na, klaar om nog heel wat jaartjes ongewijzigd mee te draaien. De Trek 7320 toerfiets staat al jaren op punt (ook weer: op wat details na). 2013 wordt dus het jaar om de Valenteyn Kobra onder handen te nemen.


Ik ben benieuwd wat dat zal worden. De Kobra is en blijft een lage racer. Dat wil zeggen dat het een mooi-weer-fiets is: zonder spatborden, met minimale verlichting, maar wel met de mogelijkheid om bagage mee te nemen. Essentieel is wel dat ik de fiets op mijn maat afgesteld krijg en dat betekent ingrijpende werken.
Lukt dat niet, dan staat eventueel een "conventionele" ligfiets op het verlanglijstje. Iets als een Nazca Paseo, maar dat is een ver backup plan, voor het geval dat.

2013 wordt dus een fietsjaar: nog minder auto, dus meer fietsen.

Die auto is in 2012 deel gaan uitmaken van een autodeelgroep en ook dat werkt prima. Geen discussie, een duidelijke agenda en even duidelijke afspraken. Dat het werkt, is in 2012 bewezen en er is dus geen enkele reden om het dit jaar anders te doen. Minder auto's voor meer mensen: mooi, toch ? Die mensen zijn ook allemaal fietsers, die de auto enkel zien als een aanvulling. Hierdoor doet de auto, zelfs bij gebruik door een groep van vijf gezinnen, nog altijd minder kilometers dan het gemiddelde voor Vlaanderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten