zondag 31 maart 2013

De oplossing ?

De Birdy is op een jaartje zowat helemaal aan mijn wensen aangepast. Dat merk ik als ik ermee fiets: alles zit op de juiste plaats en de fiets rijdt zoals ik het wens.
Alleen: het achterlicht blijft nog steeds een probleem. Tot op heden gebruik ik een Fibre Flare op de zadelpen.


Het licht op zich is prima: de batterijduur is bijna eindeloos en door het grote en van alle kanten zichtbare verlichte oppervlak is het zeer zichtbaar. Maar omdat het op de zadelpen bevestigd wordt, moet het er af telkens als de Birdy opgevouwen moet worden.
Ik wil een achterlicht dat door de naafdynamo aangedreven wordt. Zo heb ik er geen omkijken meer naar: fietsen staat gelijk met lichten aan. Geen twijfels, geen batterij-ellende.

Vooraan is dat al een poosje opgelost met de SP LS003.


Achteraan ondernam ik een poging met de schitterende Philips LumiRing, maar die bleek niet te passen omdat de beugels van de Ortliebtassen niet voldoende ruimte laten. De Lumiring is 110 mm breed. Het moest dus compacter.

bron: Philips
Busch und Müller biedt een oplossing in de vorm van de Topline Plus, maar ook die blijft redelijk breed (95 mm).

bron: Busch und Müller
Nu las ik toevallig dat Supernova een achterlichtje uitgebracht heeft dat een mooie combinatie zou kunnen zijn: veel licht (3 leds) en heel compact.

bron: Supernova
De bezwaren hierbij: de lichtbronnen zouden te fel kunnen zijn - maar omdat het licht echt laag zit op de vouwfiets speelt dat minder - en er zit geen reflector bij. Die laatste is eigenlijk een wettelijke verplichting. Nu ja: indien het licht altijd aan staat, werkt dat wellicht even goed. Nog een bezwaar: Supernova, dus duur.
Bijkomend is de montagemaat 50 mm en de Expedition-pakdrager van de Birdy heeft 80 mm als gatafstand. Twee gaatjes bij boren lijkt me nu niet onoverkomelijk...

Ook op een velomobiel zou dit een mooi lichtje kunnen zijn: mooie constructie (cnc gefreesd), compact, stevig en bedoeld voor 6V gelijkspanning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten