woensdag 13 maart 2013

Maartse sneeuwrit

Jawel: ik trotseerde met eFAW de kou en de sneeuw. Deze keer lukte het wel, maar zo'n rit vraagt meer tijd dan onder normale omstandigheden. Normaal, toch ?
-10° C en sneeuw half maart, dat is minder normaal...


Op het jaagpad - en eigenlijk ook op de andere wegen - was het oppassen geblazen. De fietspaden waren grotendeels geruimd, maar aan kruisingen en op- en afritten lagen er dikwijls sneeuwhopen.

Op het jaagpad was de sneeuw ook voor het grootste stuk weggeblazen door de harde noordoostenwind, maar in de luwte van bomen en gebouwen kon ik ijsplekken, sneeuwhopen en verharde sneeuwbrokken vinden. Hoe eFAW daarop zou reageren, was onvoorspelbaar.


Na nog geen kilometer stond ik al plots achterstevoren. Gelukkig bleef het bij die ene keer. Wel wilde de fiets af en toe koppig een andere richting uit dan ik. Opletten en tegensturen was geregeld nodig, omdat één van de wielen een spoor wilde volgen. Wel spannend, zo met een ijskoude rivier op enkele meters afstand !


Het oogt onschuldig, maar wat sneeuw lijkt, is grotendeels half gesmolten geweest en weer bevroren. Ijs dus: beenhard en venijnig. Als het achterwiel de grip verliest weet je niet welke kant de velomobiel uit zal gaan. Eén geruststelling: met drie wielen is het wel stabiel.

3 opmerkingen:

  1. Hi,
    I had a similar experience happen to me. I hit some snow or ice with my back wheel of my Quest. The Quest shot me across the street and up a snow bank. I just missed a parked car. The Garmin when checked said I was doing 49.0 kph. Now I go slower on the snow. I am glad you were not hurt.
    Greetings from the center of Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jan,

    Mooie foto, die eerste! Je hele verhaal maak ik al gedurende de hele winter mee, soms is alles weg, soms is het hetzelfde als jij beschrijft. Spoorzoeken, uitbrekend achterwiel, dwars gaan staan, (zelfs bergop meegemaakt!) etcetera.
    Tja, niemand iets aan het weer veranderen, we moeten het maar nemen zoals het komt.
    Het word weer wel eens beter!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik klaag niet, hoor. Dit zorgt ondertussen voor afwisseling ;-) Het belangrijkste nadeel is dat de verplaatsing wat meer tijd vraagt: eergisteren 1u15, gisteren 1u, terwijl het normaal ongeveer 45 min is.
      En is het wat meer opletten geblazen, het spectaculaire uitzicht (voor hier dan, niets in vergeljking met Noorse fjorden) maakt veel goed.

      Verwijderen