vrijdag 5 april 2013

Navigatie

Ik meldde al enkele keren dat mijn oude, trouwe Zümo 500 het goed doet. Betrouwbaar, compatibel met heel wat kaarten (waaronder die van OpenFietsMap), makkelijk te bedienen, ... Het grootste nadeel is de autonomie: die bedraagt om en bij de vier uren. Je ziet zo dat dit op een dagtocht niet goed komt.

Omdat de Zümo ontwikkeld werd voor gebruik op de motor, verwacht die 12V voeding. Ombouwen, mits wat geknutsel, naar 5V via USB blijkt mogelijk, maar is niet eenvoudig. Het blijft dan ook een omvangrijk ding. In eFAW is dat niet direct een probleem, maar op de bukkers en de Valenteyn is het een andere zaak. Ook al omdat de Zümo behoorlijk wat gewicht in de schaal werpt. Al dat gewicht op het stuur, dat merk je.

De experimenten met OSMAnd+ en fietskaarten op het mobieltje draaiden op een fiasco uit. Vermoedelijk ligt het niet aan OSMAnd, maar aan de Sony Ericsson X10i met zijn oudere Android 2.3. De app crashte om de haverklap en er verschenen meldingen dat het werkgeheugen te klein is om de kaarten te laden. Als dan ook nog blijkt dat het scherm zo goed als onleesbaar is in de zon, dan weet je het wel: niet echt geschikt. Ook op het vlak van autonomie is dit niet veel beter dan de Zümo.

Dus besloot ik om, 7 jaar na de vorige, nog een gps-toestel aan te schaffen, specifiek voor toerfietsen: voorbereiden van ritten, ritten uittekenen op de pc en routes volgen. Omdat een beetje een gelijkaardige werking toch maar leuk is, koos ik voor een Garmin Oregon 450. De autonomie daarvan bedraagt ongeveer 16u (afhankelijk van de instellingen) en dat is heel wat meer dan wat de Zümo aankan. Het ding werkt op 2 AA'tjes, dus met twee extra batterijtjes kan ik het meerdere dagen uitzingen.
Bij het toestelletje kocht ik een eenvoudige stuurhouder. Goedkoop en functioneel, met één beperking: je kunt die niet zomaar van de ene fiets op de andere overzetten.Dat betekent dat je een houder per fiets nodig hebt.
RAM mount lijkt hier wel mooie oplossingen voor te bieden, die flexibeler zijn, maar tegelijk duurder dan twee van die eenvoudige houders.

Oregon op de Trek toerbukker

Oregon op de Birdy
Een ander experiment is het koppelen van de Zümo aan een externe accu, zodat alle functies van het toestel kunnen benut worden. Op de interne accu werkt bijvoorbeeld de spraaksturing niet, noch de ingebouwde mp3-speler, noch de bluetooth-connectie. De Zümo is bedoeld voor eFAW en occasioneel gebruik in de auto, als die nog eens van zijn plaats komt.
Mits het fabriceren van een verloopsnoertje is dit ondertussen gelukt (met een geleende LiIon accu).. Een eerste woonwerkrit met de Zümo maakte duidelijk dat deze oplossing perfect werkt.

Zümo 500 met externe accu
De interne accu van de Zümo levert 2600 mAh, de toegevoegde externe accu 6500 mAh. Hiermee zou de autonomie dus zowat 12u moeten bedragen.

De Zümo heeft, ondanks zijn leeftijd, nog altijd een groot en duidelijk scherm. De combinatie van touchscreen en enkele knoppen blijft ook handig.


In eFAW vond de gps een plekje rechts van het zitje, gemonteerd op een RAM-steun, waardoor de kijkhoek makkelijk ingesteld kan worden. De voornaamste beperking is dat de aluminiumhuid het signaal wat afschermt, waardoor het wat langer duurt om een fix te krijgen.

2 opmerkingen:

  1. Dag Jan,
    Prima keus de Oregon 450. Ik rij al vele jaren met de voorganger, de Oregon 400. Deze gebruik ik nog steeds als snelheidsmeter voor ritten in de buurt. Voor lange reizen gebruik ik de Garmin Montana 600, super.
    M.b.t. batterijen voor de Oregon gebruik ik de Eneloop 2000 en 2500 MaH accu's. Gewone alkaline batterijen zijn heel snel leeg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, ik las dat het scherm in de laatste generatie Oregons toch net wat beter zou zijn. Ik moet dat maar aannemen, want ik kan het niet vergelijken.
      Wat de batterijen betreft : ik gebruik enkel nog "low self discharge" accu's. Wel 2000 mAh, want de versie met hogere capaciteit kan veel minder laadbeurten aan.

      Verwijderen