dinsdag 21 mei 2013

Total make over (Valenteyn Kobra): fase 2

Het frame is aangepast (trapboom is verstelbaar gemaakt), zoals ik in het vorige bericht meldde. Ook zijn de lagercups voor het balhoofd en de bracketas verwijderd. Dat deed mijn fietsenmaker, omdat ik niet over het nodige materiaal beschik.

Nu werd het tijd om alle lak en vooral alle roest van het frame te halen en het helemaal in een nieuw kleedje te stoppen. Dat kon ofwel mechanisch ofwel chemisch.


  • Mechanisch wil zeggen: frame inklemmen en te lijf gaan met de boormachine met een schuurborstel.
  • Chemisch betekent het frame insmeren met een zuur dat de lak oplost en dan alles eraf halen.
  • Een derde optie is het laten stralen van het frame.
Omdat ik de Kobra voor een prikje in huis haalde, wil ik de totale kost niet teveel laten oplopen, dus viel die derde optie al meteen af. Wat ik zelf kan, doe ik liever ook zelf. De chemische behandeling heet erg effectief te zijn, maar ik heb mijn vragen bij het milieu-impact. Dus koos ik voor de mechanische methode met een nylonborstel op de boormachine. 't Is ook niet alles voor de omgeving, maar vermoedelijk wel minder erg dan de afbijtmethode.

Lak en roest verwijderen
Het aanbrengen van de grondlaag
Frame in grondverf gezet
 De gebruikte verf is een alkydlak, die tegelijk grondverf en roestwerend middel zou moeten zijn. Hiervan wil ik twee lagen op het frame aanbrengen, waarna de eindlaag moet volgen.

Dat laatste zal pas over enkele weken kunnen, omdat de alkydlak minstens twee weken moet uitharden vooraleer er met een andere lak over geverfd kan worden. Dat geeft me ruim de tijd om de rest van de onderdelen na te zien. Vooral de  (mono)  voorvork en de as vooraan vragen om een grondig nazicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten